جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: شانزدهمین نشست اجلاس غیر متعهدها در تهران گام بلندی برای ارتقای اثرگذاری قدرت نرم در عرصه منطقه‌ای، جهانی و مسیر مناسب برای شکستن تحریم‌های ظالمانه و خنثی‌سازی توطئه غرب و رژيم اشغالگر بود.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، جامعه اسلامی دانشگاهیان با صدور بيانيه‌اي تاکيد کرد: شانزدهمین نشست اجلاس غیر متعهدها در تهران گام بلندی برای ارتقای اثرگذاری قدرت نرم در عرصه منطقه‌ای، جهانی و مسیر مناسب برای شکستن تحریم‌های ظالمانه و خنثی‌سازی توطئه غرب و رژيم اشغالگر بود.

متن اين بيانيه بدين شرح است:

1- جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران با تاکید بر پاسداشت و تبیین هر چه بیشتر افکار و اندیشه‌های امام خمینی (ره) و ضرورت ترویج آن در جامعه به ویژه محافل علمی و دانشگاهی کشور را یادآور شده و نیز تبعیت از فرامین رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را تعالی‌بخش و وحدت‌آفرین در جامعه می‌داند.
 
2- جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران، نامگذاری مدبرانه سال جاری به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و نیز طرح اقتصاد مقاومتی برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه غرب را اقدامی حکیمانه قلمداد کرده و بر اجرایی شدن آن در تمام سطوح تاکید دارد.
 
3- جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران اصلاح هرم هیات علمی و استاندارد نمودن آن با دانشگاه‌های معتبر دنیا را ضروری دانسته و نیز توجه جدی به منزلت اجتماعی و معیشتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور را لازمه پیشرفت علمی، معنوی و اخلاقی جامعه قلمداد می‌کند.
 
4- با نظر به اهمیت سند چشم‌انداز توسعه بیست ساله به عنوان نقطه تحول در نظام مدیریت کلان کشور و تاکید بر عنصر فرهنگ و علم در این سند امید داریم که نخبگان کشور در فضای نوین ترسیم شده توانمندی‌های خود را برای تداوم پیشرفت‌های علمی و دانشگاهی و نیز ارائه الگوی نوین در تولید علم و فرهنگ بکار گیرند.
 
5- جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران با تاکید بر اجرای عملی و صحیح اصل 44 قانون اساسی، اجرایی شدن این اصل مهم را راهکاری مناسب برای بهبود تحول اقتصادی و ایجاد توسعه پایدار دانسته و بر این باور است که اصل 44 نه فقط واگذاری بلکه زمینه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید است. در این مسیر بایستی همراه با نظارت بر چگونگی واگذاری‌ها و نیز با لحاظ توانمندی‌های بخش خصوصی این امر مهم تبیین و پیگیری گردد.
 
6- بالندگی و پویایی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به عنوان دو نهاد مهم و اثرگذار عاملی برای تداوم انقلاب اسلامی و تعالی اخلاق و دین در جامعه است. در این مسیر بر هم‌اندیشی و گسترش گفتمان‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی میان این دو نهاد علمی- دینی تاکید داریم.
 
7- جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران با اعلام حمایت مجدد از حقوق هسته‌ای ایران در حفظ چرخه کامل سوخت هسته‌ای، اصل مذاکره و گسترش دیپلماسی چند جانبه را عامل مهم برای برون رفت از چالش‌های موجود با گروه 1+5 و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌داند.
 
8- یکی از نمادهای حضور ملت ایران در انتخابات آتی ریاست جمهوری و شورای شهر، شرکت آگاهانه، پرشور و اخلاق‌مدار در این صحنه ملی و انجام تکلیف الهی است. باید در این مسیر رفتار خردمندانه و قانونمند احزاب و دستگاه‌های ذی‌صلاح کشور در امر انتخابات، فضای جامعه به نماد مردم‌سالاری دینی و شایسته‌سالاری مبدل گردد.
 
9- با تاکید بر تقویت و توسعه فرهنگ عفاف و پوشش، ارتقای فرهنگ اسلامی – ایرانی در فضای دانشگاه‌ها را در راستای طرح اسلامی شدن دانشگاه دانسته و از تشکیل کارگروه‌هایی با عضویت مدیران فرهنگی، استادان و دانشجویان بر اساس مقتضیات بومی و منطقه‌ای در اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های مناسب در زمینه عفاف و حجاب استقبال می‌کنیم.
 
10- خیزش‌های اخیر در منطقه شمال آفریقا و غرب آسیا را نتیجه گسترش انوار انقلاب اسلامی و نیز اندیشه‌های متعالی امام خمینی (ره) دانسته و ضمن یادآوری لزوم تحرک بیشتر دیپلماسی منطقه‌ای ایران در راستای حمایت از مطالبات مردمی‌اسلامی، نسبت به تلاش‌های غرب و اسراییل برای انحراف در اصول این انقلاب‌ها و ایجاد اختلافات قومي‌دینی در میان کشورهای مسلمان هشدار می‌دهیم.
 
11- با محکوم نمودن دخالت‌های خارجی در امور داخلی سوریه از رویکرد آشتی ملی و گفتگوهای راه حل (سوری-سوری) برای بازگشت آرامش به این کشور حمایت کرده و ادامه تجهیز معارضین از طرف غرب و برخی از کشورهای عربی را، در راستای تضعیف محور مقاومت در منطقه می‌دانیم.
 
12- شانزدهمین نشست اجلاس غیر متعهدها در تهران و حضور سران عالی رتبه اعضای جنبش را گام بلندی برای ارتقای اثرگذاری قدرت نرم در عرصه منطقه‌ای و جهانی دانسته و گسترش دیپلماسی علمی و عمومی از سوی این نهاد بین‌المللی را مسیر مناسب برای شکستن تحریم‌های ظالمانه و خنثی‌سازی توطئه غرب و اسراییل برای آتش‌افروزی جدید در منطقه می‌دانیم.
انتهاي پيام/ ر

برچسب ها: دانشگاهیان ، تحریم ، اجلاس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار