مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان خوزستان از آغاز برداشت خرما در 41 هزار هکتار از نخلستانهای این استان خبرداد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛حلیم کوتی در گفتگو با خبرنگار ان اظهار کرد: برداشت خرما در خوزستان در حالی آغاز شده که برداشت خارک در برخی شهرهای استان همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه خوزستان رتبه نخست کشور را در تولید خرما و سطح زیر کشت نخیلات دارد، عنوان کرد: استعمران، برحی، بریم، کبکاب، زاهدی و گنطار از انواع خرمای تولید شده در استان است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: پیش بینی می شود امسال 175 هزار تن خرما برداشت شود که نسبت به سال گذشته دو هزار تن افزایش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه سال قبل 173 هزار تن خرما از نخیلات خوزستان برداشت شد،  گفت: میانگین برداشت خرما در استان را بین پنج تا پنج و نیم تن در هر هکتار است.

کوتی ادامه داد: این میزان برداشت با انجام اقدامات مختلف از جمله اجرای طرح اصلاح و نوسازی باغات در جهت ارتقای کیفی و کمی محصول و ترویج و آموزش باغداران به شش تن در هر هکتار خواهد رسید.

وی یادآور شد: برداشت محصول خرما تا اواخر مهر در شهرهای آبادان، شادگان، ماهشهر، اهواز و بهبهان ادامه دارد. در خوزستان حدود 100 رقم خرما وجود دارد که بیش از 30 رقم آن بسیار مرغوب است و قابلیت توسعه را دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به برنامه های سازمان در خصوص توسعه نخلستان ها اشاره کرد و گفت: بر اساس ظرفیت و شرایط آب و هوایی شهرستانها به ویژه تامین آب آبیاری و تامین اعتبار و تسهیلات بانکی هرساله سطحی افزون بر هزار و 200 هکتار برای توسعه نخیلات در نظر گرفته می شود.

کوتی افزود: در صورت تامین آب و اعتبار لازم و مشارکت بهره برداران امکان افزایش این سطح به بیش از هزار و 800 هکتار نیز وجود دارد./س
 
برچسب ها: برداشت ، خرما ، خوزستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.