مشکلات دوران بارداری و حین زایمان یکی از عوامل ایجاد بیش فعالی در کودکان است.

دکتر فربد فدایی متخصص روانشناسی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:کودکان بیش فعال مرتب در حال جنب و جوش و حرکت هستند و به نظر می رسد بی قرار هستند و قادر به حفظ نظم در سر کلاس نیستند و دچار کاهش توجه هستند و به مدت طولانی نمی توانند ذهن خود را به یک مساله معطوف کرده و بسیاری اوقات بیش فعالی نارسایی در حفظ توجه و تمرکز روی یک موضوع است.
 
فدایی افزود: این کودکان در یادگیری مسائل در محیط های رسمی کلاس درس مشکل در یادگیری و از طرف آموزگار به عنوان فردی پردردسر و بی توجه مورد سرزنش و تنبیه قرار می گیرند.
 
فدایی بیان کرد: این کودکان معمولاً سر کلاس راه می روند قبل از این که نوبت به شاگردان دیگر برسد به جای او جواب می دهند در حالی که همه این مسائل مربوط به بیماری آن ها است.
 
فدایی تصریح کرد: این افراد در منزل نیز با رفتارهای خود موجب ناراحتی افراد خانه خواهند شد و محیط متشنج را به وجود می آورد و معمولاً با خواهر و براد های خود ناسازگاری خواهند کرد.
 
این وضعیت ناشی از بیماری وی است و با مراجعه به روان پزشک بهبود و درمان خواهد شد.
 
وی متذکر شد: مصرف داروهای مفید برای این وضعیت موثر است و در عین حال توصیه های رفتاری و آموزشی پدر و مادر و نیز آموزگاران می تواند به عنوان مکمل این بیماری باشد.
 
معمولاً این وضعیت در سنین بلوغ بهبود می یابد اما در يك چهارم موارد به صورت عدم درمان به دوران بزرگسالی هم امتداد پیدا می کند که مشکلات زیادی را برای فرد در بزرگسالی از نظر تحصیلی ، شغلی، خانوادگی و اجتماعی ایجاد می کند بنابراین باید به نوع بزرگسال توجه بیش تر کرد.
 
فدایی تصریح کرد: بیش فعالی جنبه زیست شناختی دارد در واقع به علت مشکلات دوران بارداری و یا در حین زایمان و یا صدماتی که ممکن است به صورت جزئی در دوران کودکی به مغز وارد شود بیش فعالی ایجاد خواهد شد.
 
وي توصیه کرد: گاهی اوقات عوامل ارثی نیز در نارسایی توجه و بیش فعالی نیز نقش دارد هر چند که ارتباط بین این وضعیت با مصرف برخی مواد غذایی یا مکمل هایی که برای رنگ مناسب در مواد خوراکی به کار می رود عنوان کرده اند اما این رابطه اثبات نشده است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار