دكتر اميررضا چمني، روانپزشك در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اين كه اختلال بيش فعالی از سنين 3 الي 4 سالگي شروع و در سنين دبستان شناخته ميشود، اظهار كرد: اين اختلال 3 تا 7 درصد كودكان را مبتلا ميكند.
وي ادامه داد: كودكان بيش فعال معمولا از ميزان هوش و IQ خوبي برخوردارند ولي به دليل مشكلات رفتاري و اختلال در تمركز، عملكرد تحصيلي خوبي ندارند.
وي نقش عوامل ژنتيك را در بروز اختلال ژنتيك موثر دانست و افزود: از نظر بيولوژيك تغييرات عصبي و شيميايي سلول هاي مغزي در بروز اين بيماري نيز تاثير دارند.
دكتر چمني در خصوص علائم و نشانههاي اختلال بيش فعالي كودكان اظهار كرد: كودكان بيش فعال معمولا قادر نيستند به راحتي در مكاني آرام بنشينند، مرتب روي صندليشان تكان ميخورند، در جاهاي غيرمناسب ميدوند، پر حرف هستند و نميتوانند فعاليت كم سر و صدا انجام دهند و دائم سر كلاس تقاضاي خروج دارند.
وي با اشاره به اين كه كودكان بيش فعال معمولا حواس پرت هستند، گفت: اين كودكان به دليل كم بودن دامنه توجهشان معمولا سر كلاس درس نسبت به حرف معلم بي توجه بوده و در انجام تكاليف مدرسه دقت لازم را ندارند، به جزئيات مسائل كمتر اهميت ميدهند، مرتب وسايل شان را گم ميكنند و در مجموع فراموشكارند.
اين روانپزشك بروز رفتارهاي تكانشي يا انفجاري را از ديگر علائم اختلال بيش فعالي برشمرد و تصريح كرد: كودكان بيش فعال هنگام پاسخ دادن به سوال طرف مقابل بدون صبر و حوصله جواب ميدهند، هنگام بازي در نوبت و انتظار قرار نميگيرند، حرف ديگران را قطع كرده و در كار ديگران دخالت ميكنند.
وي افزود: معمولا اين كودكان رفتارهاي پر خطر و حادثه جو دارند، از بلندي ميپرند، به وسايل خطرناك دست ميزنند و سركلاس درس، نظم را به هم ميريزنند.
وي با بيان اين كه اختلال بيش فعالي در سن شير خوارگي قابل تشخيص است، گفت: كودكان بيش فعال معمولا در دوران شير خوارگي به محركها حساساند، در مقابل نور و حرارت به شدت ناراحت مي شوند، خواب كمتري دارند، پر تحرك بوده و از نظر هيجاني بي ثبات هستند.
این روانپزشک خاطرنشان كرد: كودكان بيش فعال به دليل حركات زيادي كه دارند در معرض تنبيه، تحقير و سرزنش پدر و مادر، اطرافيان و معلمها قرار ميگيرند و در نهايت كودك احساس سرخوردگي و بي كفايتي ميكند.
وي كاهش اعتماد به نفس، اضطراب، پرخاشگري و افت تحصيلي را از ديگر عوارض اختلال بيش فعالي دانست و يادآور شد: اين كودكان به دليل سرزنشهاي مكرر والدين و معلمان و مقايسه با كودك هم سن خود احساس ناكامي مي كنند.
دكتر چمني در خصوص روش درماني اختلال بيش فعالي كودكان گفت: از آنجا كه به منظور درمان اين اختلال، والدين و معلمان كودك بايد مداخلاتي را انجام دهند، لذا اطرافيان كودك بايستي از برچسب زدن القابي همچون بي تربيت، پرخاشگر بودن و سر به هوا بودن به كودك پرهيز كنند.
وي در اختيار قرار دادن وسايل و امكانات ورزشي به كودك را برای تخليه انرژي زياد، پذيرش جنب وجوش زياد كودك و پرهيز از سختگيريهاي بيش از حد را از جمله اقداماتي ذكر كرد كه والدين بايد مورد توجه قرار دهند.
اين روانپزشك ضمن بیان این مطلب که، سير بيماري در سنين بلوغ كاهش مييابد، درخصوص دارو درماني اختلال بيش فعالي گفت: از دارو به منظور كاهش تحرك و حواس پرتي ميتوان استفاده كرد.
اين متخصص اعصاب و روان افزود: مصرف بعضي داروها توسط پزشك، تمركز كودك را افزايش و باعث بهبود عملكرد تحصيلي كودك خواهد شد. همچنين علائم اختلال را كنترل ميكند، بنابراين والدين نبايد نگران عوارض اين داروها باشند، چرا كه عدم درمان سبب افزايش اختلالات در كودك ميشود./ع