صبحگاه روز دوشنبه سیزدهم شهریور ماه سال جاری دو جرم آسمانی قمر ماه و سیاره اورانوس در مقارنه با یکدیگر قرار خواهند گرفت.

نیما اسماعیلی، کارشناس مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران، گفت: کره سنگی ماه ششمین قمر بزرگ از نظر جرمی در منظومه شمسی محسوب می شود که دارای قطری حدود هزار و 737 کیلومتر است.
 
وی افزود: دلیل نبودن جو در اطراف این قمر شهاب سنگ ها و سیارک های بی شماری در هنگام عبور از آسمان با سطح آن برخورد می کنند که همین برخورد ها موجب ایجاد گودال های فراوانی بر سطح این کره سنگی شده است.
 
اسماعیلی اظهار داشت: ماه نزدیک ترین جرم کهکشانی به زمین است به همین دلیل در تاریکی آسمان با چشم غیر مسلح به راحتی دیده می شود و در حالت عادی فاصله آن از کره زمین سه برابر زمین است که در زمان حضیض و اوج مداری تغییر می کند.
 
وی تصریح کرد: سیاره اورانوس هفتمین سیاره از نظر نزدیکی به خورشید در منظومه شمسی محسوب می شود که دارای رنگی آبی به دلیل وجود گاز متان در جو آن می باشد و جزء چهار سیاره بزرگ منظومه شمسی است.
 
اسماعیلی یادآور شد: این سیاره دارای 5 قمر در اطراف خود است و هر 10 ساعت و 48 دقیقه یک بار به دور خود و هر 84 سال و 7 روز یکبار به دور خورشید می چرخد.
 
وی تاکید کرد: ساعت 2.30 بامداد صبحگاه دوشنبه ماه در شمال و شمال غربی اورانوس با زاویه 4.7 درجه ای مقارنه خواهد داشت که فاصله آنها از خورشید آسمان روز 152 درجه در زمان مقارنه است.
 
اسماعیلی خاطر نشان کرد: این مقارنه با چشم غیر مسلح در آسمان قابل رویت نیست و علاقمندان می توانند با استفاده از یک تلسکوپ ساده این مقارنه زیبا با به راحتی در آسمان رصد کنند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار