برآوردها نشان می دهند که میزان مقاومت میکروبی نسبت به برخی از داروهای ضدسل بسیار بالا است و به حدود 80 درصد هم می رسد.

حسین هدیه لو، فوق تخصص بیماری های عفونی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: بیماری سل تقریبأ در همه مناطق و جوامع جهان مشاهده می شود و اغلب کشورها به نوعی گرفتار آن هستند.

وی افزود: یکی از مشکلات و معضلات بسیار مهم در خصوص سل، بروز مقاومت میکروب ها در برابر داروهای ضد سل است.

هدیه لو گفت: متاسفانه بروز مقاومت های دارویی و افزایش قابل توجه آن در چند سال اخیر، مشکلات زیادی را به ویژه در خصوص درمان بیماری هایی همچون سل به وجود آورده است.

وی تاکید کرد: برآوردها نشان می دهند که میزان مقاومت میکروبی نسبت به برخی از داروهای ضد سل بسیار بالا است و به حدود 80 درصد هم می رسد.

هدیه لو با اشاره به اینکه بروز مقاومت نسبت به داروهای ضد سل در هر دو جنس و در سنین مختلف دیده می شود، یاد آور شد: الگوی مقاومت دارویی سل در کودکان تقریبأ از مقاومت در بیماران بزرگسالان همان جامعه تبعیت می کند.

وی افزود: میزان مقاومت دارویی در خصوص بیماری سل در مناطق مختلف جهان بسیار متفاوت است، اما در اغلب موارد این مقامت بین 20 تا 80 درصد است.

هدیه لو اظهار داشت: بر طبق برخی از شواهد و بررسی ها بروز مقاومت های دارویی در مواردی که بسیار کم بوده است (مثلا حدود 1 تا 2 درصد) نیز با سرعت قابل توجهی در حال افزایش است.

* برای پیشگیری از مقاومت های دارویی باید با جدیت و فوریت تصمیم گیری شود

این فوق تخصص بیماری های عفونی در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بروز مقاومت های دارویی از جمله بروز موارد متعدد سل مقاوم یک معضل و خطر جدی در حوزه بهداشت و درمان و حتی سایر حوزه های محسوب می شود.

وی با بیان اینکه پیشگیری از مقاومت های دارویی باید با جدیت و فوریت تصمیم گیری شود، تصریح کرد: طبق گزارش های جهانی قسمت قابل توجهی از 2 میلیارد مورد آلودگی به سل در جهان مربوط به سل مقاوم به یک یا چند دارو هستند که این موضوع زنگ خطری جدی  محسوب می شود.

هدیه لو خاطر نشان کرد: اگر از هم اکنون مبارزه بر علیه سل و بروز موارد فعال و مقاوم آن جهانی شود، به طور قطع این بیماری در آینده نزدیک کنتزل شده و حتی حذف آن نیز میسر می شود./ح
برچسب ها: سل ، ریه ، دارو ، مقاومت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار