پیشرفت علم باعث شده محققان علم ورزش به دنبال استفاده از فناوری هایي برای برگزاری هر چه بهتر مسابقات المپیک باشند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، با پایان سی امین دوره رقابت های المپیک لندن کشورهای میزبان به دنبال برگزاری هر چه بهتر این مسابقات با کمک گرفتن از فناوریهای نوین هستند.

با وجود اینکه کشورهای میزبان تلاش زیادی برای برگزاری هر چه بهتر رقابت های المپیک گرفتند اما با این حال همچنان مشکلاتی در این زمینه از جمله ثبت دقیق رکوردها به چشم می خورد.

همچنین به نظر می رسد برای برخی رشته های دیگر نیز بازیها در شرایط کاملا ایمن برگزار نمی شود به همین دلیل محققان به دنبال راهکاری برای برگزاری هر چه بهتر این رقابت ها هستند.

سالانه حدود یک صد سوارکار حین پرش از موانع به دلیل برخورد اسب با مانع یا امتناع حیوان در پریدن از روی مانع مصدوم می شوند واین در حالی است که برخی اسب های گرانقیمت که در برخی از مواقع به دلیل جراحتی کوچک برای همیشه از رقابت های قهرمانی کنار گذاشته می شوند استفاده از سیستم های رایانه ای در خلق موانع نوری می تواند پایانی بر این حوادث و اتفاقاتی که در مسابقات گریبان گير اسب ها می شود، باشد.

پرتوهای مادون قرمز نیز لبه این موانع را تحت کنترل دارند که در صورت کوچک ترین برخورد دست و پای اسب با موانع نوری، سیستم به صورت خودکار هشدار می دهد و به این ترتیب داوران و تماشاگران مطلع می شون.

*طراحی سیستم حسگر برای ورزشکاران پرش

همچنین ثبت اطلاعات مربوط به پرش سه گام آنها معمولا زمان براست و حتی احتمال بروز خطا نیز وجود دارد، در این رشته پس از پرش ورزشکاران بر سطح شنی داوران با توجه به آثار به جامانده از بدن آنها رکورد آنها را  اعلام می کنند و گروهی از محققان سیستم حسگر نوینی را طراحی کرده اند که نقشه دقیقی از محل فرود این دسته از ورزشکاران روی سطح شنی ارائه می کنند این سیستم که در زیر سطح شنی قرار دارد به رایانه ای متصل است که طول دقیق جهش پرش کنندگان را محاسبه می کنند.

*عینک هایی با امکانات فوق مدرن

با توجه به اینکه شناگران تا پایان رقابتشان اطلاع دقیقی از جایگاه و فاصله از سایر رقبای خود ندارند به همین دلیل عینک های جدید به کمک آنها خواهد آمد.

این عینک ها مجهز به ریز نمایشگر هستند تصاویر ویدئویی زنده ای از رقابت شناگران برای آنها پخش می کنند این قابلیت به آنها این امکان را می دهد تا درک بهتری از جایگاه خود در زمان برگزاری مسابقه داشته باشند در ساخت این عینک از نانو ذرات ضد آب استفاده شده است، شیشه های این عینک با استفاده از لایه های نامريی پوشیده شده است و این همان تکنیکی است که در تلفن های همراه و سایر سیستم های همراه به کار گرفته می شود در گوشه سمت راست این عینک از ریز رایانه ای استفاده شده است که با استفاده از فناوری اطلاعات مربوط به سایر رقبا را در نمایشگر هر شناگر نمایش می دهد.

*طراحی سیستمی برای کمک به داوران فوتبال

فوتبال یکی از رشته هایی است که اشتباه داوری در زمان به ثمر رساندن گل هر از چندگاهی به وقوع می پیوندد که برای برطرف شدن این مشکل، گروهی از محققان آلمانی برنامه هايي به منظور کمک به داوران در دهانه دروازه را ارائه کرده اند.

این سیستم مجهز به میدان مغناطیسی است که به محض عبور توپ از این میدان تراشه ای که در توپ نصب شده است علامتی را به ساعت داور ارسال می کند و جالب اینکه تمامی اتفاقات تنها در یک دهم ثانیه رخ می دهد.

*ساخت سکوی متحرک شیرجه

یکی از خطراتی که در رشته شیرجه وجود دارد و می تواند باعث آسیب دیدگی ورزشکاران شود فاصله اندک سر ورزشکاران تا لبه سکو است که متأسفانه در مسابقات قهرمانی جهان در سال 2005 و المپیک 1988 اتفاق بدی رخ داد به طوریکه سر یکی از شیرجه روها به سکو برخورد کرد و همین امر باعث شد تا پس از آن از سکوی فنری هیدرولیکی استفاده شود.

در فناوری های نوین سکوی شیرجه متحرک به کمک ورزشکاران این رشته آمد تا ورزشکاران دچار سانحه نشوند این سکو طوری طراحی شده که پس از استفاده شیرجه رو عقب نشینی می کند و از این طریق از برخورد سر ورزشکار با تخته شیرجه جلوگیری می شود./مح

برچسب ها: فناوری ، المپیک ، داوران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار