خطر زلزله که هر چند وقت یک بار خطر وقوع آن یاد آوری می شود هم نتوانسته ارتقایي در زمینه ساخت و ساز و رعايت اصول فني ایجاد نماید،به طوری که زلزله بی خطر با روند ساخت و ساز امروز فاجعه ساز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در حالی که در برخی از آگهی املاک در بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی در تهران فروشنده‌ها از عنوان «ضدزلزله» برای تبلیغ املاک استفاده می‌کنند و مدعی می شوند که این املاک با سازه مقاوم در مقابل زلزله احتمالی تهران مقاومت خواهد بود.

هر متر مربع آپارتمان مسکونی که به صورت ضد زلزله محاسبه و اجرا شده در محدوده دربند به قیمت 4 میلیون و 300 هزار تومان و آپارتمان مشابه دیگری در محدوده نیاوران به قیمت متر مربعی 5 میلیون و 400 هزار تومان و در محدوده آجودانیه تهران هر مترمربع از یک واحد ضد زلزله با قیمت 8 میلیون تومان عرضه شده است.

بر اساس این گزارش، تهران سال‌ها است با خطر زمين‌لرزه مواجه است و هر بار كه در يكي از استان‌هاي همسايه‌، زلزله‌اي رخ مي‌دهد موجب نگرانی تهرانی می شود و زمان سنج زلزله تهران به شمارش معكوس می افتد.

نقشه گسل‌هاي اصلي تهران نشانگر این است که نقطه امن در تهران وجود ندارد و هر لحظه از شبانه‌روز حركت يا فعاليت يكي از این گسل ها ، پايتخت ايران و ساكنانش را مي‌تواند با پیامدهای جبران‌ناپذیری روبه‌رو كند.

گرچه سابقه تدوين آيين‌نامه ايمني ساختمان‌ها در برابر زلزله در كشور به دهه 40 برمي‌گردد، اين آيين‌نامه اصول اصلي محاسبات ساختمان‌ها در مقابل بارهاي جانبي زلزله را شامل مي‌شود و دربردارنده كليات، محاسبه ساختمان‌ها در برابر نيروي زلزله و ضوابط ساختمان‌هاي با مصالح بنايي غيرمسلح است.

به طوري كه چنانچه ساختمان‌ها مطابق آيين‌نامه زلزله كشور ساخته شده باشند قاعدتا در مقابل زلزله فرو نخواهند ريخت اما در ساختمان‌هايي كه در ساخت آنها آيين‌نامه 2800 زلزله ايران رعايت نشده باشد و یا اشتباهات اجرا آیین نامه ، ورود نيروي‌هاي غيرتخصصي به چرخه ساخت و ساز این ساختمان ها در مقابل بارهاي لرزه‌اي فروريخته و باعث خسارت جاني می شوند.

با این حال محمود فاطمي عقدا رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن عنوان می کند که چيزي تحت عنوان ساختمان ضدزلزله نداريم به هيچ وجه نمي‌توان ساختمان‌ها را در برابر زلزله بدون هيچ خساراتي ساخت مگر اين كه آن ساختمان كاربرد ويژه‌اي داشته باشد.

جای تاسف است که با وجود تحقيقات گسترده‌اي که در رابطه با ساختمان و مهندسي زلزله در كشور انجام شده است و لازم الاجرا بودن آیین نامه 2800 برای تمام ساختمان ها و همچنین سوابق لرزه خیزی تهران و خطر زلزله که هر چند وقت یک بار خطر وقوع آن یاد آوری می شود هم نتوانسته ارتقایي در زمینه ساخت و ساز و رعايت اصول فني ایجاد نماید،به طوری که زلزله بی خطر با این ساختارها فاجعه ساز خواهد شد./س

گزارش از مریم انصاری

برچسب ها: املاک ، زلزله ، مقاومت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار