رییس انجمن گیاهان دارویی كشور گفت: از مجموع حدود 10 هزار گونه گیاهی شناخته شده در كشور افزون بر 800 گونه آن گیاهان دارویی است.

دكتر 'محمد باقر رضایی' در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج  افزود: متاسفانه امروزه بدلیل ورود گیاهان دارویی متفاوت خارجی و غفلت از گیاهان دارویی بومی حفاظت و حراست از داروهای گیاهی در سطح كشور را با چالش جدی مواجه كرده است.
وی با بیان اینكه مصرف گیاهان دارویی در خارج از كشور نسبت به ایران از اهمیت بیشتری برخوردار است، افزود: این موضوع نشان می دهد كه اروپایی ها بیشتر به فكر سلامت جسمی و حتی روحی خود هستند.
رضایی اظهار داشت: تاكنون اقدامات مناسبی در زمینه استانداردسازی و فراوری گیاهان دارویی بومی در سطح كشور انجام شده ولی به هیچ وجه كافی نیست.
رییس انجمن گیاهان دارویی كشور گفت: با تشكیل و راه اندازی ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی از سوی معاونت ریاست جمهوری ساماندهی و فراوری این محصول پرارزش در سال های گذشته شتاب بیشتری گرفته است.
وی كهگیلویه وبویراحمد را سرشار از توانمندی ها و پتانسیل های فراوان در زمینه وجود گونه های گیاهی و دارویی دانست و افزود: تاكنون افزون بر 430 گونه گیاه دارویی در این استان شناسایی شده است.
رییس انجمن گیاهان دارویی كشور گل بابونه ، بنه ، آنغوزه ، شیرین بیان ، زیره ، نعنا و بلوط را از مهمترین گیاهان دارویی شناخته شده در كهگیلویه وبویراحمد عنوان كرد.
دكتر رضایی با بیان اینكه كشت گیاهان دارویی باید امروزه به عنوان یك اولویت اساسی درسیاست ها و رویكردهای مهم اقتصادی كشور قرار گیرد، اظهار داشت: یكی از مهمترین راهكارهای اساسی برای فراوری گیاهان دارویی افزایش شمارعطاری ها و همكاری بین بخشی از سوی سازمان ها و دستگاه های متولی است. /س
برچسب ها: گیاهان ، دارویی ، گونه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.