ظاهرا دشمنان ایران و مصر دوست دارند تا در رویه ای معکوس غاز مرسی را مرغ بنامند.

در عین حالی که وزن و اندازه سیاسی مهمانان اجلاس تهران بر کسی پوشیده نیست و البته هیچ مهمانی به اندازه تمامی مهمانان از قد و قواره ای خاص و ویژه برخوردار نیست و علی رغم تمامی آنچه در مصر و جامعه بین الملل بعنوان وضعیتی نیمه بحرانی و رو به تنش میگذرد ، اما عده ای از بیرون اینچنین نوشتند که آمدن مرسی بعنوان جزئی از اجلاسی که کل آن هم مهم نیست! چندان تفاوتی در نظام بین الملل ایجاد نمیکند و برای ایران برگ برنده ای تلقی نخواهد شد.

شاید اینها بازتاب و واکنش های شتابزده تری بود بر واکنش های عجولانه برخی از محافل در ایران که به نحوی غلیظ تر از نرم معمول بر حضور مرسی در این اجلاس تاکید کردند حال آنکه خود این شخص بیش از هر کسی در جهان تمایل داشت تا حضور در اجلاس تهران را بعنوان یکی از اولین نشست های مهم و خبر ساز جهانی تجربه کند.

علاوه بر تلاش عمده رسانه های غربی و بالاخص سایت های فارسی زبان برای سانسور خبری اجلاس جنبش عدم تعهد ها در تهران همواره مسئله ای که ایشان نتوانستند پوششی برای آن ایجاد کنند و سیاستشان را بر پایه تحریف خبری قرار بدهند مسئله حضور رئیس جمهور مصر و دبیر کل سازمان ملل در اجلاس بود.
قبل از هر محوری این رسانه ها از نیامدن مرسی و بان کی مون در اجلاس تهران صحبت به میان آوردند و پس از آنکه حضور ایشان در تهران به نمایش در آمد در خصوص علل حضور ایشان محورهای کذبی را منتشر کردند.
در خصوص سفر بان کی مون ایشان همواره از گفتگوهای تلفنی مقامات اسرائیل و آمریکا برای عدم حضور وی در تهران خبرهایی را کار می کردندو با نهایی شدن سفر وی علت حضور آقای مون را مسئله هسته ای ایران و بحث های حقوق بشری عنوان میکردند ولی دبیر کل سازمان ملل در اولین سخنان خود در ایران تاکید کرد: ما می‌دانیم که ایرانیان دستاوردهای بزرگی را برای کل بشریت در طول تاریخ داشته‌اند و من به همین دلیل من به مردم ایران احترام زیادی می‌گذارم و برای آنها ارزش زیادی قائل هستم. می‌دانم که این کشور و مردمش می‌توانند بیش از پیش در جامعه جهانی نقش ایفا کنند و همکاری بیشتری با سازمان ملل داشته باشند. ایران به مسائلی که در جامعه بین‌المللی وجود دارد و مسائلی که در خاورمیانه وجود دارد، کمک کند و من فکر می‌کنم ایران می‌تواند نقش بسیار مفیدی در این زمینه ایفا کند. من اینجا هستم تا به مسئولان ایرانی بگویم ایران می‌تواند نقش مهمی را در حل و فصل بحران سوریه به صورت مسالمت‌آمیز ایفا کند.
آنچه که همواره در صحبت های دبیر کل سازمان ملل خودنمایی می کند حضور ایران به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار و مهم منطقه است و در سخنان وی موضوعیتی که نشان از اشاره به بحث هسته ای ایران باشد دیده نمی شود.
اما در خصوص سفر آقای مرسی به تهران نیز بحث هایی که از سوی رسانه های ضد ایرانی مطرح می شد حضور اجباری وی به دلیل تحویل جایگاه ریاست جنبش توسط مرسی به رئیس جمهور ایران بوده است.
اما از آنجا که جریان اخوان المسلمین در طول حیات خود مواضع مختلفی را در برابر غرب و جهان اسلام از خود نشان داده است گفته های مرسی در روزهای گذشته باعث شد که وزیر امور خارجه اسرائیل از وی برای حضور در این رژیم دعوت کند و مبنی چنین دعوتی هم تاثیرگذاری بر اجلاس تهران بوده است.
با این حال جمال حشمت عضو کمیته عالی حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین مصر در واکنش به دعوت اویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی از محمد مرسی برای سفر به تل آویو گفت، افزود:‌ پاسخ مثبت مرسی به این دعوت غیرممکن است.
حشمت افزود: چنین دعوتی اقدامی نامناسب است و پاسخ مثبت به آن نیز غیرممکن است. پیش بینی می‌کنم رئیس جمهور این دعوت را رد کند.
وی اضافه کرد: حتی حسنی مبارک که تل آویو او را گنج راهبردی برای خود می‌خواند جز یک بار و
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، در چهارم نوامبر سال 1995 با هدف مشارکت در مراسم یادبود اسحق رابین انجام شده بود به چنین سفری نرفت پس چگونه وقتی رئیس جمهور مخلوع این کار را انجام نداده است رئیس جمهور منتخب این کار را بکند.
وی در ادامه گفت: مردمی و ملی بودن مرسی مانع انجام اینکار از سوی وی می‌شود.
حشمت تاکید کرد: هر کسی که سفر مرسی به اسرائیل را با سفر به ایران مقایسه می‌کند باید به او بگوییم که ایران نه اشغالگر است و نه سرزمینی را تحت تصرف خود درآورده است.همچنین روابط ما با آن بر روابطمان با دیگر کشورها تاثیری نمی‌گذارد.
با همه این تفاسیر با حضور مرسی در تهران شاهد خواهیم بود که جریان سازی های کذب رسانه های غربی همچون گفته هایی که از دبیر کل سازمان ملل پس از حضور در تهران شنیده شد،پایان خواهد پذیرفت و آنچه مسلم است پیروزی همه جانبه ایران در جنگ دیپلماتیکی است که 120 جهان کشور یکصدا آن را پیگیری میکنند.

در هرحال نمی توان انکار کرد که حضور مرسی در ایران حتی برای لحظه ای و حتی برای دقایقی هم که بوده باشد بند چند لایه تبلیغات غرب علیه ایران را پاره کرد و دست آوردی برای دشمنان ایران جز تحقیر و بی اعتنایی مقامات کشورهای جهان و خصوصا سرزمین های اسلامی نداشت.

حال چه میشود که عده ای از درون کشور هم میخواهند برای ژستی مختصر این چنین دستاوردهایی را انکار و بعضا تخطئه کنند آن دیگر چیزی است که دانایان دانند و بس.

برچسب ها: مرسی ، اجلاس ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار