قریه شاه شهیدان در 70 کیلوکتری شهرستان رودبار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گیلان درمیان  کوه ها و مراتع سرسبز این قریه بقعه متبرکه ای قرار دارد که مورد احترام مردم  بویژه شیفتگان خاندان عصمت و طهارت گیلان و رودباراست. اهالی این منطقه، از طایفه ی " گالش " ها هستند که زندگی آنها از طریق گله داری و دامپروری و کوچ نشینی می گذرد. در این قریه در زمستان ها 40 خانوار و در تابستان 150 خانوار زندگی می کنند. منطقه شاه شهیدان، زمستانهای بسیار سرد و تابستانهای معتدل دارد  و هرساله میزیان کوهنوردان زیادی است که قصد صعود به قله درفک را دارند.

بقعه متبركه شاه شهيدان مرقد دو تن از فرزندان شهيد عبدالله‌ابن زيد‌بن علي‌ابن الحسين(ع) است كه پس از شهادت حضرت رضا (ع) به گيلان آمدند و چندين سال با دست نشاندگان خلفاي عباسي و ملحدان جنگيدند تعدادي از اين بزرگواران كه زنده مانده بودند به نقاط كوهستاني گيلان پناه بردند از جمله اين سادات و امامزادگان، امامزاده‌ هادي و امامزاده محمد(ع) نيز به منطقه اسپهبدان ديلمان پناه مي‌برند تا اينكه سرانجام كفار آن دو بزرگوار را يافته و به شهادت مي‌رسانند.
پیکرهای مطهر اين بزرگواران در محل فعلي شاه شهيدان به خاك سپرده مي‌شود تا اينكه سرانجام پس از گذشت 300 سال محل به خاك سپاري آنان كشف شده و بقعه‌اي بر مزار آنان ساخته مي‌شود ضريح اين بقعه كه در زمان صفويه ساخته شده بود و بر مزار نصب گرديده بود تا پس از پيروزي انقلاب اسلامي وجود داشت اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي اين ضريح با ضريح جديدي تعويض شد.

برچسب ها: قریه ، شاه ، شهیدان ، گیلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.