رئیس جمهور مصر از حق وتوی برخی کشورها در سازمان ملل انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران مستقر در اجلاس نم؛ محمد مرسی رئیس جمهور مصر در شانزدهمین اجلاس عدم تعهد با تشکر از رئیس جمهور ایران اظهار داشت: مسلمانان با فضل خاوند و همبستگی و وحدت توانستند مرحله دشواری را پشت سر بگذارند و چالش های پیش رو را پشت سر بگذارند.
 
وی ادامه داد: مصر در گذشته مشارکت فعالی را در جنبش عدم تعهد داشته و در زمان عبدالناصر مردم مصر توانستند با اراده هیمنه خارجی در این کشور بشکنند.
 
رئیس جمهور مصر تاکید کرد: انقلاب مصر در 25 ژانویه نقطه عطفی در تاریخ مصر بود و مردم مصر توانستند با این انقلاب اهداف خود را محقق کنند.
 
وی با اشاره انقلاب مردم مصر تصریح کرد: در حال حاضر در مصر یک حکومت مردمی در راس قرار دارد که فرزندان این کشور با صلابت خود توانستند حکومت مورد نظر خود را روی کار آورند.
 
مرسی در ادامه با اشاره به کارکرد جنبش عدم تعهد بیان کرد: همکاری و حمایت کشورهای عضو می تواند با جنایات مستکبران جهانی همانند امریکا و رژیم صهیونیستی مقابله کند.
 
 وی افزود: ملت های سوریه، مصر و فلسطین به دنبال آزادی و کرامت انسانی هستند.
 
رئیس جمهور مصر با بیان اینکه سیستم های بین المللی کنونی با بحرانهای اقتصادی زیادی مواجه است، اضافه کرد: سیستم بین المللی باید صلح و ثبات بین المللی حفاظت کند، چراکه برخی از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با خطرات داخلی و خارجی، مظاهر و چهره های نژادپرستی مواجه هستند.
 
مرسی با تاکید بر اینکه برخی از کشورهای توسعه یافته در حال مبارزه با آفات جهانی هستند ادامه داد: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد باید به ایفای نقش های محوری خود بپردازند تا از این طریق بتوانند اهداف و آرمانهای مشترک خود را به سرانجام برسانند.
 
 این مقام ارشد مصر با اشاره به اصول دهگانه جنبش عدم تعهد گفت: این جنبش باید از منافع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی دینی ملت ها حمایت کند و همینطور برای حفظ روابط کشورها در چارچوب بین المللی تلاش کند.
 
وی به حمایت جنبش عدم تعهد از منافع کشورهای در حال توسعه اشاره و تصریح کرد: این جنبش توانسته است چتر بین المللی وسیع برای حمایت از منافع کشورها به وجود آورد و مانع جنایات کشورهای غاصب شود.
 
 مرسی با اشاره به آرمانهای و اهداف جنبش عدم تعهد افزود: این جنبش به دنبال حفظ قوانین و ضوابطی است که بتوان مفهوم استقلال را نمایش داد و چیزی که جنبش عدم تعهد انتخاب کرده است شعار سایه اراده جهانی بوده که باید با تمام قوا از این شعار حمایت کرد.
 
رئیس جمهور مصر ادامه داد: شعار اراده جهانی تحق نمی یابد مگر با تلاش کشورهای جنبش عدم تعهد و برای رسیدن به این آرمان تمام تلاش خود را می کنیم.
 
مرسی تصریح کرد: آرمانهای کشورها بر اساس قوانین سیستم جهانی به سرانجام خواهد رسید و هرگز مورد قبول عدم تعهد نیست که ریشه های بین المللی را براساس اهداف تک قطبی بپذیرد.
 
وی با تاکید بر عضویت کشورهای افریقایی در شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت: باید کشورهای افریقایی عضویت دائمی خود را در شورای امنیت سازمان ملل بدست آورند و بتوانند دستورکار این سازمان را که مربوط به کشورهای افریقایی است اجرایی کنند.
 
رئیس جمهور مصر افزود: کشورهای افریقایی باید بتوانند در مدیریت جهانی و ثبات بین المللی همکاری داشته باشند.
 
 مرسی با انتقاد از حق وتوی برخی کشورها در سازمان ملل اظهار داشت: حق وتو مانع دستیابی کشورهای مستقل به راه حل هایی در جهت حل مشکلات جهانی می شود.
 
این مقام ارشد مصر با دردآور خواندن بحران سوریه و فلسطین تاکید کرد: مسئله فلسطین از ابتدای تشکیل جنبش عدم تعهد در اولویت این جنبش بوده و خواهد بود و باید راه حلی عادلانه و همه جانبه در جهت حل این مسئله ارائه کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه  فلسطینیان حق دارند که بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند، بیان کرد: ملت فلسطین باید بتواند سرنوشت خود را تعیین و دولت مستقل خود را برپا کند.
 
مرسی تصریح کرد: باید ملت فلسطین بتواند فرزندان خود را در داخل فلسطین پرورش دهد و ما پشتیبانی سیاسی خودمان را از فلسطینیان اعلام می کنیم.
 
رئیس جمهور مصر با تاکید بر اینکه باید فلسطین به عنوان کشوری مستقل در سازمان ملل شناخته شود گفت: زندانیانی که توسط دشمن صهیونیستی اسیر شده اند در شرایط سختی به سر می برند و باید بر اساس حقوق بین المللی و حقوق بشر با آنها برخورد شود.
 
وی تاکید کرد: باید همه انسانها در سرزمین خود آزاد باشند و از اینجا مایلم از بیانیه جنبش که در نشست شرم الشیخ در خصوص زندانیان فلسطینی صادر شد تشکر کنم و جنبش از هر گونه تحرکی در شورای امنیت پیرامون دفاع از زندانیان فلسطینی حمایت می کند.
 
مرسی ضمن خطاب قرار دادن مردم فلسطین اظهار داشت: از برادران فلسطینم با افکار و جریانهای مختلف درخواست می کنم تا آشتی ملی را دنبال کنند و به دنبال اختلاف نباشند و بر مقاومت در برابر اشغالگران مقاومت کنند.
 
رئیس جمهور مصر با انتقاد از مواضع رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینیان گفت: رژیم صهیونیستی مانع از ورود برخی وزرای جنبش به فلسطین شد و جنبش عدم تعهد این حرکت را محکوم می کند. 
 
وی با اشاره به بحران سوریه ادامه داد: ما به دنبال آینده شکوهمندی برای سوریه هستیم و خواهان یک نظام سیاسی برخواسته از آرای مردم برای سوریه هستیم.
 
مرسی تاکید کرد: سوریه نباید درگیر جنگ داخلی و طایفه ای شود و ما کاملا آماده همکاری برای کاهش تنش در سوریه هستیم و باید جلوی کشتار در آن را بگیریم.
 
رئیس جمهور مصر با اشاره به اعلام آمادگی جنبش برای ارائه راه حل پیرامون بحران سوریه گفت: در اجلاس مکه اعلام کردیم که طرف های مختلف باید راه حل مناسبی را برای خروج از بحران سوریه ارائه کنند و کشتار سوریه جز با دخالتهای سازنده متوقف نخواهد شد.
 
این مقام ارشد مصر تصریح کرد: جنبش عدم تعهد همواره در جهت معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای تاکید داشته و همه کشورها به جز اسرائیل به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای پیوسته اند و بر ما واجب است که بر مواضع خود بر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای باقی بمانیم.
 
مرسی با اشاره به اینکه موضع مصر در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای همان موضع عدم تعهد است اظهار داشت: حق استفاده از انرژی مسالمت آمیز انرژی برای تمام کشورها برابر است.
 
وی با بیان اینکه باید سطح همکاری میان کشورهای عدم تعهد و گروه 77 افزایش یابد، اذعان کرد: تقویت همکاری های جنوب جنوب ضرورت دارد و باید از بیش از پیش به مسائل جوانان، زنان و اندیشه های نژاد پرستانه بپردازیم.
 
رئیس جمهور مصر ادامه داد: جنبش عدم تعهد موفق شده است که مواضع خود را یکپارچه کند و ظرفیت این جنبش اکنون تقویت شده است و با تمام جهان همکاری می کند.
 
مرسی با تاکید بر ضرورت توجه به اهداف جنبش عدم تعهد گفت: باید به اهداف جنبش عدم تعهد چنگ بزنیم و آن را تقویت کنیم؛ مصر طی سه سال گذشته توانست در راستای دفاع از منافع ملت های جنبش تلاش کند. اما امروز به اینجا آمده ایم تا ریاست جنبش را به کشور برادر یعنی جمهوری اسلامی ایران انتقال دهیم و امیدواریم ریاست ایران بتواند این جنبش را در جهت دستیابی به اهدافش یاری دهد.
 
وی افزود: مصر انقلابی دست خود را برای همکاری با همه اعضای جنبش دراز می کند و تلاش های بین المللی خود را برای تحقق آزادی انجام خواهد و در جهت تحقق صلح دائم در جهان فعالیت خواهیم کرد.
 
رئیس جمهور مصر با تشکر از میزبانی شایسته جمهوری اسلامی تشکر کرد.
 
انتهای پیام/پ2
برچسب ها: اجلاس ، تهران ، سران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار