رئيس رسانه‌ملي در آيين آغاز شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد پيامي را خطاب به رسانه‌هاي بين المللي شركت كننده در اجلاس نم صادر كرد.


به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، مستقر در محل برگزاري اجلاس نم رئيس رسانه‌ملي در آيين آغاز شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد پيامي را خطاب به رسانه‌هاي بين المللي شركت كننده در اجلاس نم صادر كرد.

متن اين پيام به شرح ذيل است:

همکاران ارجمند که از رسانه‌هاي جمعي قاره‌هاي مختلف جهان در تهران حضور پيدا کرده‌ايد از صميم قلب به شما خوش‌آمد مي‌گويم و اقامتي دلپذير و خاطره انگيز براي شما درايران آرزومندم.

 فرصت کم نظيري براي همه ما فراهم شده است تا از زاويه و نقطه نظري جديد به مسائل و تحولات جهاني نگاه کنيم، تا کنون در اکوسيستم ارتباطي جهان آنچه بيشتر انعکاس پيدا کرده زاويه نگاه و ديدگاه کشورهاي شمال به موضوعات و مسائل جهاني و پيامي که انتظار مي‌رود از اين رويداد بين المللي به جهان مخابره شود ارائه نگاه و برداشتي متفاوت و نوين در خصوص مهمترين مسائل و چالش‌هاي امروز جهان است.

در جهان صداهاي ديگري نيز وجود دارد که بايد آنها را شنيد و به اقصاي عالم اين صداها را رساند، ما همگي شاهد تحولات بسيار گسترده در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا و در سطح اروپا و آمريکا هستيم که در مجموع حاکي از بيداري و خيزش عمومي مردم و عزم جدي آنان در شکل دادن به نظمي نوين در عرصه مناسبات بين المللي، تحرکات مردمي ضد استبداد و استعمار در منطقه خاورميانه و جنبش‌هاي مردمي ضد سرمايه‌داري در قلب اروپا و آمريکا نظير جنبش اشغال وال‌استريت حقايق بسياري را بر ما روشن مي‌سازد که ديگر دوران تک صدايي سر آمده و عصر چند صدايي آغاز شده است در چنين بستر و زمينه اي تشکيل اجلاس شانزدهم غير متعهدها در تهران و انتقال رياست آن به جمهوري اسلامي ايران حاوي معاني سمبليک بسياري است.

مردم ايران در 34 سال پيش در اين سرزمين به رهبري امام خميني انقلاب را به منصه ظهور رساندند که تفسير واقعي و عيني عدم تعهد به قدرت هاي جهاني و نظام سلطه بود در طول اين مدت علي رغم تحميل جنگ و تحريم و اعمال فشارهاي سياسي و اقتصادي گوناگون جمهوري اسلامي ايران توانسته است آرمان عدم تعهد و مقابله با نظام سلطه و امپرياليست جهاني را با قدرت روز افزون خود بصيرت عيني تجسم بخشد و دستاوردهاي خود را در اين زمينه در معرض قضاوت و ديدجهانيان قرار دهد.

ملت ايران با انقلاب تاريخ ساز خود در سال 1979 و بيرون آوردن کشور از چنگ قدرت اهريمني آمريکا و گسستن پيوند خود از رژيم صهيونيستي در عمل آرمان عدم تعهد را در تاريخ معاصر عينيت بخشيد و با سرنگوني رژيم وابسته شاه در ايران و با طلوع جمهوري اسلامي در اين سرزمين سفارت اسرائيل در ايران تعطيل و به جاي آن سفارت فلسطين تاسيس شد.

ملت ايران در پيگيري از اهداف انقلابي خود رنگ 8 سال جنگ تحميلي که از سوي دو ابر قدرت شرق و غرب پشتيباني مي شد را به جان خريد و با تقديم صد ها هزار شهيد در مقابل همه فشارها در جهت زير پا نهادن آرمان عدم تعهد ايستاد و بدين سان الهام بخش کشورها وملت ها در جهت پيدا کردن حفظ اعتماد به نفس ملي براي مقاومت در راه نفي سلطه و حفظ آرمان عدم تعهد به ابر قدرت‌ها شد.

ايران اسلامي در مسير ايجاد و تحکيم الگويي موفق والهام بخش در پيشروي جنبش عدم تعهد در مسير رشد علم و فناوري در ابعاد مختلف در سايه تحريم مطلق گام نهاد و با دستيابي به پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي در عرصه نانوتکنولوژي، پزشکي، صنايع دارويي، ليزر،‌ هوا و فضا و به ويژه دانش و فناوري هسته اي چالشي بزرگ را با نظام سلطه رقم زد.

مقاومت ايران در اين مسير به رغم خاص ابر قدرت ها همراه با تقديم چهار دانشمند شهيد هسته اي سرمايه ديگري را براي جنبش عدم تعهد به وجود آورد عبور ايران از تمام خط قرمزهاي تحميلي و غير قانوني کشورهاي شمال در پيشبرد برنامه صلح آميز هسته‌اي خود سند عملي ديگري بر امکان پذير بودن تحقق آرمان جنبش عدم تعهد در برابر ملت ها و کشورهاي عضو اين جنبش قرار دارد.

 تهديدهاي اخير آمريکا واسرائيل بر حمله نظامي به تسليحات هسته اي صلح آميز ايران و تحميل بي سابقه ترين تحريم‌هاي اقتصادي بر کشورها واصرار بر منزوي ساختن ايران در عرصه جهاني آخرين ترفندهاي نظام سلطه در شکستن عزم ملت و دولت ايران اسلامي در پيمودن مسيرعدم تعهد بر نظام سلطه است.

براين اساس ما در لحظات تاريخي و تعيين کننده از تاريخ جنبش عدم تعهد قرار داريم نظر ما تشکيل اجلاس شانزدهم در جمهوري اسلامي ايران که خود در طول بيش از سه دهه اجرا گر عيني و عملي آرمان هاي جنبش عدم تعهد برده است و انتقال رياست آن به ايران نويد حرکتي نو در اين جنبش و احياي مجدد آن تلقي مي شود حرکتي که نويد بخش تحکيم پايه هاي عدالت آزادي، امحا فقر، صلح، حاکميت ارزش‌هاي الهي وانساني در جامعه بشري، مردم سالاري و پرهيز از هر نوع آپاراتايد و تبعيض و اعمال استانداردهاي دو گانه است.

خانم‌ها، آقايان همکاران گرامي در رسانه‌هاي ارتباط جمعي جهان اينجانب به عنوان رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران از شما مي خواهم تا در پيماني که همه ما در امر خطير خبرنگاري و اطلاع رساني بر عهده داريم و آن پشيباني از جريان آزاد اطلاعات و شکستن حصار امپرياليسم خبري نظام سلطه است راسخ و ثابت قدم باشيد و در انعکاس حقايق اين اجلاس و رويداد بزرگ بين المللي و نيز حقايق مربوط به رشد و شکوفايي ايران اسلامي به عنوان ميزبان اين اجلاس اهتمام بورزيد.

من اطمينان دارم شما با حضورتان در ايران فاصله بسيار زياد ميان واقعيت‌هاي ايران و جمهوري اسلامي را با آنچه که در رسانه‌هاي وابسته به امپرياليسم خبري منعکس است به وضوح مي بينيد مطمئنا احساس اين فاصله عظيم ميان واقعيت‌هاي جمهوري اسلامي ايران با نمود آن در سپهر اطلاعاتي کشورهاي شمال براي آن دسته از شما که براي اولين بار به ايران سفر مي کنيد بيشتر و تکان دهنده تر است انتظار ما به عنوان يک همکار رسانه اي از شما به حداقل رساندن اين فاصله و ارائه تصويري واقعي از ايران اسلامي و ابعاد گسترده فرهنگ و تمدن و تاريخ اين کشور است.

در همين جا با اغتنام فرصت پيشنهاد مي کنم با همياري و همبستگي شما همکاران ارجمند بلوک رسانه‌اي عدم تعهد در مقابل بلوک رسانه اي نظام سلطه را به وجود آوريم چرا که همگرايي رسانه ها و خبرنگاران متعهد به ارزش هاي انساني و الهي به عنوان بازوي اصلي براي حيات دوباره جنبش عدم تعهد امري الزامي است جنبشي که با عضويت 120  کشور ظرفيت‌هاي آن بي ترديد بيش از جايگاه فعلي است اينجانب براي دريافت نظريات و پيشنهادهاي شما در اين خصوص آمادگي دارم.

و در خاتمه جا دارد اشاره کنم به اين که ايران مهد تمدني چندهزار ساله در بردارنده فرهنگ  غني و همراه تنوع چشمگير جغرافيايي گسترده وجاذبه‌هاي گردشگري کم نظيري است لذا همه شما را به بازديد از مظاهر غني فرهنگ تمدن و سرزمين زيباي ايران زمين و ثبت خاطراتي ماندگار در اين سفر توصيه مي کنم موفق و پيروز باشيد.

"انتهاي پيام"/پ3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار