ساخت خط لوله اتيلن غرب با شتاب در حال اجرا بوده و پيشرفت فيزيکي آن به72 درصد رسيده است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا)، مدير طرح خط لوله اتيلن غرب گفت: اين طرح از پيشرفت خوبي برخوردار است ساخت اين خط لوله در جبهه هاي مختلف کاري با شتاب مناسبي در حال انجام است.

مسعود ميثمي افزود: مرحله نخست اين طرح به زودي به بهره برداري مي رسد و مرحله دوم نيز مطابق برنامه ريزي در حال اجراست و پيش بيني مي شود اين طرح که به عنوان طرح ماندگار در حال انجام است تا پايان برنامه پنجم به بهره برداري کامل برسد.

وي ادامه داد: خط لوله اتيلن غرب پس از راه اندازي توان تغذيه 13مجتمع پتروشيمي را دارد و اين خط لوله 3 هزار و 500 کيلومتري مسير توسعه صنعت پتروشيمي ايران را با شتاب بيشتري همراه خواهد کرد.

ميثمي تصريح کرد: سرمايه گذاري و تامين مالي بموقع مي تواند عمليات اجرايي اين خط لوله را طبق برنامه زمان بندي پيش بيني شده پيش ببرد و مشارکت بانک ها مي تواند بر تسريع در بهره برداري از اين طرح ملي تاثير گذار باشد.

طرح خط لوله اتيلن غرب شامل 8 ايستگاه تقويت فشار اتيلن است که دو ايستگاه آن در ابتداي خط، براي تقويت فشار اتيلن دريافتي و 5 ايستگاه تقويت فشار ديگر در طول مسير اصلي براي جبران کاهش فشار در طول مسير انتقال اتيلن پيش بيني شده است.

خط لوله اتيلن غرب شامل 16 ايستگاه اندازه گيري است که 2 ايستگاه آن براي اندازه گيري اتيلن دريافتي در عسلويه وگچساران و 14 ايستگاه ديگر براي اندازه گيري در پايانه هاي تحويل اتيلن در ديگر مناطق کشور ساخته خواهد شد.

در طرح اوليه، خط لوله اتيلن غرب از عسلويه آغاز مي‌شد و در مسير خود در مجموع از هفت استان فارس، خوزستان، چهارمحال و بختياري، لرستان، کرمانشاه، همدان و کردستان عبور مي کرد و به آذربايجان منتهي مي‌شد، اما در مهر 1384 پتروشيمي‌هاي دهدشت، ممسني و انديمشک نيز به اين خط پيوستند تا در مجموع تعداد واحدهاي خط به 10 واحد افزايش پيدا کند.

افزون ‌بر اين، پس از سفر مقام معظم رهبري به استان همدان، مصوبه احداث يک واحد پتروشيمي در همدان نهايي شد و در دي 87 احداث خط لوله اتيلن از مياندوآب تا تبريز نيز در دستور کار قرار گرفت.

همچنين قرار شد با ساخت خط دنا و مجتمع‌هاي آن شامل پتروشيمي دهدشت، ممسني، کازرون و بروجن پتروشيمي گچساران هم براي توليد اتيلن‌ مورد نياز خط ساخته شود.

شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران به عنوان يکي از شرکت هاي پيشرو در مجموعه صنعت نفت، روند توسعه پرشتاب خود را با تکيه برتوان داخل طي مي کند.

به اين ترتيب و با تصويب احداث اين طرح ها در مجموع 21 استان کشور صاحب مجتمع هاي پتروشيمي خواهند شد.

اغلب مصوبه هاي احداث واحدهاي پتروشيمي در دور نخست سفرهاي استاني هيئت دولت انجام شده و دولت در اين دوره از سفرهاي خود احداث 20 واحد پتروشيمي را مصوب کرده است.

پس از آن دور دوم سفرها با دو مصوبه، دور سوم با پنج مصوبه و دور چهارم با يک مصوبه قرار دارد. از ميان اين طرح ها پتروشيمي مرودشت پتروشيمي مهاباد و،پتروشيمي کردستان از نظر پيشرفت فيزيکي پيشتاز هستند.

از 28 طرح مورد اشاره 15 طرح داراي پيشرفت فيزيکي 1 تا 63 درصد هستند و 13 طرح ديگر در مرحله مذاکره و عقد قرارداد به سر مي برند.

همزمان با احداث اين طرح ها درمجموع براي 18 هزار نفر اشتغال مستقيم و دائم ايجاد و 13 ميليون تن به ظرفيت صنايع پتروشيمي کشور افزوده خواهد شد. در محاسبه اين ظرفيت ميزان افزايش، ظرفيت طرح هاي پتروشيمي منطقه چابهار محاسبه نشده است.

منطقه چابهار به تنهايي با جذب 25 ميليارد دلار سرمايه در برنامه ششم توسعه، ظرفيت افزايش 15 تا 20 ميليون تن ظرفيت صنايع پتروشيمي را دارد./س
برچسب ها: لوله ، پیشرفت ، فیزیکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار