ديروز در ششمین روز از هفته دولت، سد گلوگاه زاهدان با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، برخی مدیران دستگاههای اجرایی و جمعی از ریش سفیدان و معتمدان بخش كورین این شهرستان به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سد تاخیری- تغذیه ای گلوگاه بخش كورین از توابع شهرستان زاهدان با حجم آبگیری 75 میلیون مترمكعب و اعتبار 170 میلیون ریال از مصوبات سفرهای استانی رییس جمهوری است.
'حاتم نارویی' افزود: سد گلوگاه زاهدان از طولانی ترین و پرحجم ترین سدهای تغذیه ای كشور است كه با هدف كنترل سیلابها و مهار آبهای سطحی به میزان 25 میلیون مترمكعب در سال راه اندازی شده است.
وی بیان كرد: قبل از احداث سد گلوگاه آبهای سطحی و سیلاب های زاهدان وارد كویر می شد و هدر می رفت كه با بهره برداری از این سد آب مورد نیاز سه هزار و 500 هكتار از اراضی دشت شورو این شهرستان تامین می شود.
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اقلیم خشك و خشكسالی های چند ساله استان، ضرورت توجه به احداث سد، بندسارها و مهار روان آبها و اجرای طرحهای آبخیزداری را مورد تاكید قرار داد.
وی اظهار امیدواری كرد با آبگیری سد گلوگاه و تامین آب مورد نیاز برای كشاورزی منطقه كورین و شورو، كشاورزی در شهرستان زاهدان توسعه یافته و زمینه اشتغال برای جوانان فراهم شود.
مدیر شركت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم گفت: در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی 21 سد در استان احداث شده است كه هفت سد از این تعداد مخزنی و 14 سد دیگر تغذیه ای مصنوعی بودند.
حمید رضا قزوینی متوسط بارندگی دراز مدت حوزه آبریز كورین را 131 و نیم میلیمتر عنوان كرد و افزود: متوسط آبدهی سد گلوگاه سالانه 2/32 میلیون مترمكعب است و مقدار توان حمل رسوب رودخانه كورین در محل سد 81/0 میلیون مترمكعب در سال برآورد شده است ./س


برچسب ها: سد ، گلوگاه ، زاهدان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.