بنا به بررسی های انجام شده و شواهد موجود آمار اهدا کنندگان کلیه از خانواده و خویشاوندان نزدیک و درجه اول که شاخه و مسیر اصلی پیوند کلیه محسوب می شوند در حال کاهش است.

کمال شاکری فوق تخصصی نفرولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: پیوند کلیه یا دیالیز دو راه بسیار مهم برای درمان مبتلایان به بیماری ها و نارسایی های مزمن کلیوی است که هر کدام از آنها با مشکلاتی همراه است.
وی با بیان این که شمار مبتلایان به بیماری های مزمن کلیوی با سرعت قابل ملاحظه ای درحال افزایش است تصریح کرد: درحال حاضر برآورد می شود که حدود 65 هزار نفر در کشور به بیماری ها و نارسایی های مزمن کلیوی مبتلا هستند که این بیماران برای زنده ماندن به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز دارند.
شاکری گفت: پیوند کلیه یا از فرد زنده صورت می گیرد و یا از فرد دچار مرگ مغزی که البته آمار اهدا کلیه های پیوند از فرد زنده بسیار بیشتر از دهنده مرده است.
وی با اشاره به این که خانواده و نزدیکان درجه یک به دلیل قرابت های خونی و بافتی مناسبترین دهنده کلیه برای افراد نیازمند خانواده خود هستند تاکید کرد: در صورتیکه پیوند کلیه از غیر خانواده و خویشاوند درجه یک بخواهد صورت گیرد در آن صورت باید دنبال فردی گشت که کلیه او قابل پیوند به فرد بیمار باشد و اصطلاح پیوند پس زده نشود.
شاکری گفت: بنا به بررسی های انجام شده و شواهد موجود آمار  اهدا کنندگان از خانواده و خویشاوندان نزدیک و درجه اول که شاخه و مسیر اصلی پیوند کلیه محسوب می شوند در حال کاهش است.
وی یاد آور شد: در مقابل آمار خرید و فروش کلیه  و تجارت کلیه در بازار آزاد که سود جویی برخی از افراد فرصت طلب به شدت در آن دیده می شود در حال افزایش است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۳:۵۶ ۱۳ شهريور ۱۳۹۱
سلام من گروه خونیم او منفی هستش کلیه خودمو اهدا میکنم تماس بگیرید
آخرین اخبار