آمارهاي جهاني نشان مي دهند كه نزديك به 600 ميليون بيمار كليوي در جهان زندگي مي كنند كه اغلب آنها به ظاهر سالم بوده و از بيماري خود اطلاع كافي ندارند.

حسام فيض الله زاده فوق تخصص كليه و مجاري ادرار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: روند ابتلا به بيماريهاي كليوي در سطح جهاني نشان مي دهند كه ميزان شيوع و بروز اين بيماريها با سرعت قابل توجهي در دنيا رو به افزايش است.

وي تصريح كرد:‌متاسفانه به دليل شرايط خاص بيماريهاي كليوي و عوارض قابل توجه آن كيفيت زندگي مبتلايان به شدت كاهش يافته و هزينه هاي مختلف جاني و اقتصادي بر جوامع تحميل مي شود.

فيض الله زاده با اشاره به اينكه تقريبا جايي را نمي توان پيدا كرد كه شيوع و بروز بيماريهاي كليوي در آنجا طي سالهاي اخير افزايش نيافته باشد تاكيد كرد: آمارهاي جهاني نشان مي دهند كه نزديك به 600 ميليون بيمار كليوي در جهان زندگي مي كنند كه اغلب آنها به ظاهر سالم بوده و از بيماري خود اطلاع كافي ندارند.

وي يادآور شد، بيماري كليه يك بيماري خاموش و بدون صدا است و اغلب مبتلايان به آن در مراحل اوليه بيماري، علامت خاصي از وجود بيماري در خود نمي بينند و به همين دليل خيلي دير متوجه مشكل و بيماري خود مي شوند.

فيض الله زاده افزود: همين دير متوجه شدن بيمار از وجود بيماري كليوي در خود موجب مي شود كه فرد خيلي دير براي درمان بيماري خود اقدام كرده و به همين علت بيماري او به يك نارسايي شديد تبديل شود.

وي خاطر نشان كرد: در صورت ابتلا به نارسايي هاي كليوي، علاوه بر تحميل هزينه هاي مالي سنگين به بيمار،‌خانواده او و دولت ،‌كيفيت زندگي بيمار نيز به شدت كاهش يافته و ناتوانيهاي شديد يا مرگ و مير در انتظار فرد مبتلا به نارسايي كليوي خواهد بود.

*با يك آزمايش كم هزينه مي توان بيماري كليوي را به موقع تشخيص داده و درمان كرد

اين فوق تخصص بيماريهاي كليه و مجاري ادرار ادامه داد: بيشتر مبتلايان به بيماريهاي كليوي تا زمان بروز نارسايي كليه از بيماري خود مطلع نمي شوند و به همين دليل اقدام خاصي براي كنترل بيماري انجام نمي دهند.

وي تاكيد كرد:‌اگر چه بيماري كليه در مراحل اوليه معمولا بدون علامت است اما با يك آزمايش كم هزينه مي توان بيماري كليوي را به موقع تشخيص داده و درمان كرد و از انجام پيوند چند ميليوني كليه بي نياز شد.

فيض الله زاده يادآور شد، در صورت تشخيص به موقع بيماري كليه و درمان آن در اغلب موارد روند بيماري آهسته تر شده و از پيشرفت و تبديل شدن آن به نارسايي كليه و خطرات جدي احتمالي جلوگيري مي شود.

وي گفت: اگر چه احتمال ابتلا به بيماريها و نارساييهاي كليوي در سنين ميانسالي و سالمندي بيشتر است اما همه افراد در تمام گروه هاي سني بايد مراقب ابتلا به بيماريهاي كليوي بوده و در فواصل زماني منظم به پزشك مراجعه كرده و تحت آزمايشات منظم و خاص قرار گيرند.

اين فوق تخصص كليه و مجاري ادرار با بيان اينكه پيشگيري از ابتلا به بيماريهاي كليوي به طور عمده بايد ازسوي خود مردم صورت گيرد اظهار داشت: هم اكنون عوامل و بيماريهايي همچون ديابت، فشار خون بالا و سوء مصرف داروها به عنوان سه عامل اصلي در بروز بيماريهاي كليوي شناخته مي شوند.

فيض الله زاده خاطر نشان كرد:‌سنگها و عفونتهاي ادراري،‌عوامل ژنتيكي و عوامل ناشناخته از ديگر عوامل بروز نارسنايي ها و بيماريهاي كليوي است./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.