رودخانه گاماسیاب با حدود900 کیلومتر مساحت از طولانی ترین رودخانه های آب شیرین کشور است.

 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛ این رود در 21 کیلومتری جنوب شرقی نهاوند و قسمت غربی استان همدان واقع شده است .
این منطقه با آب و هوایی مطبوع ومناظری زیبا دارای چشمه های آهکی متعددی است که همگی آنها به رودخانه گاماسیاب ختم می شود ، این چشمه ها از دامنه های شمالی نهاوند موسوم به ارتفاعات گرین سرچشمه می گیرد که به سراب گاماسیاب معروف است .
مدیر امور آب شهرستان نهاوند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران علت انتخاب نام گاماسیاب برای این رود را مشرف بودن کوه گرین به این رودخانه عنوان کرد و گفت: در فصل تابستان بر روی کوه گرین دو یخچال به جا می ماند که برف آنها ذوب نمی شود و این دو یخچال شکل یک گاو و یک ماهی را بر روی کوه پدید می آورد و به همین خاطر به این رود گاماسیاب که متشکل از 3 واژه گاو، ماهی و آب است گفته می شود.
آرش کولیوند گفت: رودخانه های نیمه جنوبی استان همدان از جمله آب ملایر ، تویسرکان و بقیه همگی به رود گاماسیاب ملحق می شوند و در ادامه پس از دریافت آب رودخانه استان هایی چون کرمانشاه ،ایلام و لرستان به رود کرخه در استان خوزستان میریزد که پس از طی مسافتی حدود 900 کیلومتر در امتداد شمال به جنوب در مرز مشترک ایران و عراق به مرداب هورالعظیم می ریزد.
وی میانگین دراز مدت دبی این رود را حدود 4 هزار لیتر در ثانیه و دبی متوسط دراز مدت آن را در مرز خروجی استان حدود 16 هزار و 500 لیتر در ثانیه عنوان کرد.
وی افزود: بر روی این رودخانه بزرگترین و مهمترین سدمخزنی کشور در دست ساخت است که ظرفیت ذخیره سازی 140 میلیون مترمکعب آب را دارد و تولید برق ، تامین آب شرب برای مردم نهاوند و روستاهای تابعه و تامین آب شرب حدود 10 هزار هکتار ار اراضی زراعی را از جمله اقدامات این طرح عنوان کرد وگفت: تاکنون برای اجرای این طرح بیش از 50 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده است .
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: این منطقه با آب و هوایی مطبوع و جاذبه های طبیعی قابلیت یک منطقه گردشگری برای مسافران و توریست ها را دارد.
بیات از انتخاب این منطقه به عنوان منطقه نمونه گردشگری در آینده نزدیک خبر داد و افزود: مطالعات این طرح به پایان رسیده و سرمایه گذاری آن در دور دوم سفر ریاست جمهوری مصوب شده است.
وی گفت :بعد از اجرای این طرح در منطقه گاماسیاب با عنوان خانه دوم در خدمت هموطنانی است که در مناطق جنوبی زندگی می کنند و می توانند از مکان های اقامتی و امکانات تفریحی دیگر از جمله قایقرانی ، ماهیگیری ، اسب سواری و ... استفاده کنند.
بیات در ادامه از پوشش گیاهی متنوع شامل یک جنگل دست کاشت به وسعت 360 هکتار خبر داد و افزود: حیات جانوری در این منطقه شامل پستاندارانی همچون قوچ ، میش، کل ، بز ، گرگ و پرندگانی  مانند کبک ،بلدرچین ، فاخته ، قمری و چنگر است و در رودخانه می توان به انواع ماهی از جمله قزل آلای رنگین کمان ، سفیدماهی و سنگ ماهی اشاره کرد.
وی در پایان گفت: تا به حال دراستان همدان افزون بر هزار و 830 اثر طبیعی ، تاریخی و فرهنگی شناسایی شده که افزون بر 880 اثر تا به حال در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است./س
برچسب ها: گاماسیاب ، توسعه ، نهاوند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.