پایان دوران صفحه کلید و موس

بیشتر از اینکه از موس استفاده کنیم ترجیح می دهیم لمس کنیم و در آینده ی نه چندان دور صحبت کردن نیز جای تایپ کردن را می گیرد ، پس به پایان دوران صفحه کلید و موس نزدیک می شویم .

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران ؛ روش استفاده ی ما از کامپیوتر 40 سال است که تغییر چندانی نکرده اما با حضور تبلت ها و دستگاه های لمسی در حدود 10 سال است که همه چیز در دنیای رایانه دستخوش تغییر قرار  گرفته است، دنیای رایانه ها  به جایی دارد می رود که در آن کاربران دیگر تمایل به انجام کارها ی پیشین ندارند .اشاره  و لمس را به جای کلیک کردن ترجیح می دهند ، صحبت کردن با رایانه را به جای تایپ کردن بیشتر می پسندند .

موس در سال 1984 توسط استیو جابز به جهانیان معرفی شد این موش کوچک ابتدا تنها با سیستم عامل مکینتاش هماهنگی داشت ( مکینتاش سیستم عامل مخصوص شرکت اپل است) ، اما زمان زیادی طول نکشید که این وسیله ی کوچک با تمامی سیستم عامل ها هماهنگ شده و توسط اکثر شرکت ها به بازار معرفی گردید .

اما تقریبا 20 سال بعد و با رونق گرفتن دستگاه های لمسی کم کم باید با موس خداحافظی کنیم و جایگاه آن را به قلم های نوری و یا صفحات لمسی به دهیم .
در زیربه بررسی چهار وسیله ی کاربردی جدید که قرار است جایگزین موس و کیبرد شما را بگیرند می پردازیم .

1-دستگاه های لمسی و چند لمسی  (Touch and multi-touch )
صفحه های گسترده ی لمسی مانند surface که توسط مایکروسافت معرفی شده باعث شده است که نیاز به موس در این گونه وسایل کم رنگتر شود
به غیر از surface با وجود مابقی دستگاه های لمسی از قبیل تبلت ها و گوشی های هوشمند دیگر نیازی به موس احساس نمی شود .
همچنین touch pad ها که ابتدا در لپ تاپ ها وجود داشتند ولی امروزه به صورت دستگاه های جدا هم عرضه می شوند ، عرصه را به این موش کوچک تنگ تر کرده است.
 

 
2-کنترلر های حسی
با ورود کینکت مایکروسافت به بازار شاید بی شک کنترل های حسی نیز جایگاه خود را در بین کاربران پیدا کرده اند ابتدا در بازی و حالا متخصصان به فکر ورود آنها به بازار pc افتاده اند .
قرار است از این پس برنامه هایی از قبیل power point با کمک کینکت ویا مابقی دستگاه های حسی کنترل شوند .



 
3-صدا
راه مناسب دیگر برای برقراری ارتباط با رایانه از طریق صدا است ، این امکان ابتدا توسط اپل معرفی شده و حالا در اکثر دستگاه ی لمسی مانند تبلت و تلفن های هوشمند وجود دارد .



 
4- عینک های دیجیتال
این دستگاه که طرح اولیه ی آن توسط گوگل معرفی شده قرار است تا حدود دو سال دیگر وارد بازار می شود .
این دستگاه از طریق چشم و امواج مغزی کار می کند و به پردازش اطلاعات می پردازد  و با عینک گوگل  ما دیگر نه نیازی به موس و نه به کیبورد داریم./ح




 


برچسب ها: صفحه کلید ، موس ، تایپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار