گلستان پایگاه ذخایر ژنتیکی کرم ابریشم و درخت توت می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان ؛ رئیس مرکز تحقیقات کرم ابریشم کشور گفت: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده بین مرکز تحقیقات کشور و جهاد کشاورزی استان گلستان ، پایگاه حفظ ذخایر ژنتیکی کرم ابریشم و درخت توت در کشور می شود.

معین الدین مواج پور در همایش ملی منطقه ای صنعت نوغان با بیان این که گلستان کمربند میانی تولید نوغان در استان های شمالی است گفت : هزینه های تولید در گلستان به دلیل ویژگی های منحصر و خاص اقلیمی نسبت به سایر نقاط کشور کمتر است.

وی با بیان این که میانگین تولید نوغان در گلستان از میانگین تولید در کل کشور و حتی از میانگین تولیدات چین و کره جنوبی نیز بالاتر است افزود: تولیدات نوغان گلستان به عنوان پشتیبان تولیدات کرم ابریشم کشور عنوان شده است و از نظر تولیدات علمی و پژوهشی نیز باید گلستان به عنوان پایگاه نوغانداری کشور مطرح شود.

مدیرعامل شرکت سهامی کرم ابریشم کشور نیز در این همایش گلستان را سوپاپ اطمینان نوغانداری کشور خواند و گفت : پیله ابریشم در گیلان وگلستان تهیه ودر خراسان شمالی تبدیل به نخ می شود ودرکاشان تبدیل به سرمایه ودر اذربایجان به فرش تبدیل می شود واین چرخه باید درکشور حفظ شود.

پوررمضان با بیان اینکه نقشه راه نوغانداری کشور تدوین شده است گفت:به زودی مرکز توسعه نوغانداری کشور در گیلان راه اندازی می شود که وظیفه سیاست گذاری و توسعه نوغانداری در کشور را دارد.

رئیس مرکز تحقیقات کرم ابریشم کشور با بیان اینکه اعتبارات بخش نوغانداری در کشور پایین است، تصریح کرد: تامین نیروی انسانی کارآمد نیاز ضروری این بخش است و در حال حاضر فعالیت آکادمیک در دانشگاه های کشور در بخش کرم ابریشم آکادمیک وجود ندارد.

وی گفت: صنعت نوغانداری طی سال های اخیر فراز و نشیب های فراوانی داشته است که ناشی از سیاست های غلط و نامناسبی بوده که طی مدت ها بر این صنعت تحمیل شده است.

وی تصریح کرد: درسال 79 با کاهش تعرفه های وارداتی که به عنوان پشتیبان کشور در این بخش بودند و با کاهش صادرات فرش و با افزایش هزینه های تولید شاهد رکود این صنعت در کشور بودیم که این روند رکود تا سال 88 ادامه داشت و در سال 88 این صنعت به یک ایستایی رسید.

وی ادامه داد: در سال 85 با دستور رئیس جمهور و مقام عالی وزارت جهاد طرح جامع نوغانداری کشور تهیه شد و در حال حاضر مراحل نهایی خود را طی می کند.

معاون برنامه ریزی استانداری گفت:22 درصد نخ ابریشم ،16درصد پیله خشک ،21درصد پیله تر از کل تولیدات جانبی نوغان کشور در گلستان تولید می شود، در حالی که تنها شش درصد بهره برداران کشور در استان فعال هستند.

رضا غلامی همایش یکروزه ملی منطقه ای صنعت نوغانداری درگلستان گفت: درحال حاضر چهار هزار جعبه نوغان در استان توزیع می شود.

وی اظهار داشت: گلستان با پتانسیل و ظرفیت های بالایی که در صنعت نوغانداری دارد می تواند تبدیل به مهد نوغانداری کشور شود.

وی تصریح کرد: اگر این چهار هزار جعبه نوغان به هشت هزار جعبه برسد 571 شغل جدید بادرآمد شش میلیون تومان برای هر خانوار سالانه ایجاد می شود که درآمد مناسبی است.

غلامی با بیان اینکه وظیفه ما در بخش های مختلف و خصوصا در بخش کشاورزی احیاء ظرفیت های فراموش شده است است گفت: اگر این هشت هزار جعبه به پیله تر تبدیل شود 26 میلیارد ریال، اگر پیله تر به نخ تبدیل شود 35 میلیارد ریال واگر به فرش ابریشم تبدیل شود 250 میلیارد ریال درآمد ایجاد می کند.

وی اظهار داشت: نوغانداری باید به فعالیت های اصلی در خانه های روستایی تبدیل شود و هفت جعبه نوغان می تواند درآمد یک سال خانوار را تا حدی تامین کند.

وی درادامه با بیان اینکه با هشت میلیارد تسهیلات می توان 600شغل برای بیکاران تحصیلکرده در بخش های مختلف ایجاد کرد گفت: چهار هزار میلیارد تومان ارزش تولیدات بخش کشاوری ما است و می توان با استفاده از ظرفیت های موجود در بخش کشاورزی تحول ایجاد کرد.

در این همایش از نوغان داران نمونه چهار استان شرکت کننده در همایش نیز تقدیر و لوح سپاس و هدایایی از سوی شرکت سهامی ابریشم ایران به آنان اهدا شد.

اسماعیل اشجاری از گیلان با پنج جعبه نوغان وبرداشت از هر جعبه 4 5کیلو، منیژه تیموری از گلستان با سه جعبه وبرداشت از هر جعبه 53 کیلوگرم ومریم ده بنا از خراسان شمالی با سه جعبه واز هر جعبه 50 کیلوگرم برداشت و معصومه حسن پور از مازندران با سه جعبه و برداشت از هر جعله 38 کیلو به عنوان نوغان داران نمونه این چهار استان معرفی و تجلیل شدند.

همچنین در اولین همایش ملی منطقه ای صنعت نوغانداری در گلستان که باحضور استان های گیلان، مازنداران، گلستان ،خراسان شمالی برگزار شد تفاهم نامه همکاری فی ما بین جهادکشاورزی استان، مرکز تحقیقات کرم ابریشم کشور و مرکز تحقیقات منابع طبیعی گلستان منعقد شد.

در حاشیه این همایش دوره آموزشی در خصوص پرورش کرم ابریشم ـ احداث نهالستان های توت به همین منظور و همچنین نمایشگاه پرورش کرم ابریشم در سالن ورودی همایش برای بازدید عموم بویژه کارشناسان مرتبط دایر شد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.