همزمان با برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد زندگی و ،مبارزات سیاسی سه تن از رهبران و شخصیت های آزادی خواه جهان به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما مستند سیاسی جمال عبدالناصردومین رئیس جمهور مصر سه شنبه ساعت 23:15 به مدت 50دقیقه از این شبکه روی انتن خواهد رفت جمال عبدالْناصر (۱۵ ژانویه ۱۹۱۸ - ۲۸ سپتامبر ۱۹۷۰) دومین رئیس‌جمهور مصر از ۱۹۵۶ تا هنگام مرگ بود. وی به همراه محمد نجیب، نخستین رئیس‌جمهور، انقلاب ۱۹۵۲ این کشور را رهبری کرد که به سرنگونی پادشاهی مصر و سودان انجامید. او موفق به ملی‌کردن کانال سوئز شد و نقش محوری در تلاش‌های ضد امپریالیستی در کشورهای عربی و آفریقا داشت. ناصر همچنین نقش کلیدی در تأسیس جنبش عدم تعهد داشت. مستند 50 دقيقه‌ای سياسی "ناصر" با عنوان "انقلاب" به بررسی زندگی نامه و چگونگی انقلاب سال 1952 مصر از زبان محمد حسنين هيکل روزنامه نگار برجسته مصری و از دوستان نزديک جمال عبدالناصر می پردازد. در اين مستند ضمن اشاره به چگونگی شکل گيری ايده‌های ذهنی و فعاليت‌های جمال عبدالناصر به تشريح چگونگی برکناری ملک فاروق پادشاه وقت مصر و به قدرت رسيدن محمد نجيب می پردازد. برخی اقدامات و ديدگاه‌های سياسی جمال عبدالناصر در اين مستند معرفی شده است.
روابط عمومی شبکه چهار زمان پخش مستند 58 دقیقه ای مارتین لوترکینگ رهبر سیاهپوستان  امریکا را چهارشنبه ساعت 23:15 اعلام کرده است.
مارتین لوتر کینگ رهبر سیاهپوست جنبش حقوق مدنی ایالات متحده آمریکا  در سال ۱۹۶۴ به‌عنوان جوان‌ترین فرد جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. مارتین لوتر کینگ در ۴ آوریل ۱۹۶۸ در شهر ممفیس ایالت تنسی ترور شد. اين مستند سياسی محصول کشور انگلستان است. و در ان از طريق مصاحبه با همراهان مارتين لوتر کينگ به تشريح زندگی نامه فردی وی و چگونگی شکل گيری انگيزه‌های مبارزاتی در وی می‌پردازد. پخش بخشی از سخنرانی‌ها و تشريح برخی اقدامات مارتين برای مبارزه عليه تبعيض نژادی در آمريکا از ديگر مواردی است که در اين مستند مورد توجه قرار گرفته است.

مستند نلسون ماندلا نیز پنج شنبه نهم شهریورساعت 23:15 از شبکه چهار روی انتن خواهد رفت.
نِلسون ماندِلا  نخستین رئیس جمهور آفریقای جنوبی است. وی پیش از ریاست جمهوری از فعالان برجستهٔ مخالف نژاد پرستی در آفریقای جنوبی و رهبر کنگره ملی آفریقا بود. ماندلا در طول ۲۷ سال زندان، که بیشتر آن را در یک سلول در جزیره روبن سپری کرد، مشهورترین چهرهٔ مبارزه علیه آپارتاید در آفریقای جنوبی شد. مستند 50 دقيقه‌ای، ماندلا از طريق مصاحبه با همسر سابق ماندلا، فرزندان و ياران او به بيان زندگی فردی و ديدگاه‌های سياسی و مبارزات او عليه آپارتايد می‌پردازد. 27 سال زندانی بودن ماندلا و وضعيت خانوادگی او در اين مدت مورد بررسی قرار گرفته است. در نهايت برخی از دستاوردهای سياسی ماندلا تشريح شده است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار