به دنبال انتقاد جنجالي اخير، المنصف المرزوقي رييس جمهور تونس به جنبش اسلامي النهضه، خطر انحلال، حكومت ائتلافي اين كشور را تهديد مي كند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه العالم ؛ دولت كنوني تونس، پس از سرگوني رژيم ديكتاتوري زين العابدين بن علي، از ائتلاف چند حزب از جمله، جنبش اسلامي النهضه به عنوان بزرگ ترين حزب اسلامي پيروز در انتخابات اين كشور و حزب "كنگره براي جمهوري" به رهبري المنصف المرزوقي تشكيل شده است.

اين در حالي است كه المرزوقي رئيس جمهوري تونس به تازگي در اظهاراتي جنجالي، جنبش "النهضه" را به استبداد و ادامه شيوه حكومتي "زين العابدين بن علي" ديكتاتور سرنگون شده اين كشور متهم كرد.

وي در افتتاحيه دومين كنگره ملي حزب "كنگره براي جمهوري"، جنبش النهضه را متهم كرد كه در حال ادامه شيوه ديكتاتوري "بن علي"، و سلطه بر نهادها و اداره هاي دولتي است.

اتهامات المرزوقي موجب شد شماري از وزراي دولت ائتلافي تونس از جمله "علي العريض" وزير كشور، "محمد بن سالم" وزير كشاورزي، و "سمير ديلو" وزير حقوق بشر، از اين نشست خارج شوند.

در همين ارتباط "عبدالجليل البدوي" از وزيران سابق تونس خاطرنشان كرد: اظهارات رئيس جمهور تونس ضد جنبش اسلامي النهضه بيانگر افكار عمومي تونس است و دولت كنوني {به نخست وزيري حمادي الجبالي يكي از مسوولان حزب النهضه} را متهم كرد كه درصدد تسلط يافتن بر همه نهادهاي حكومتي است.

البدوي به العالم گفت: المرزوقي يكي ازقربانيان اهداف حزب النهضه براي تسلط يافتن بر ادارات دولتي است و اظهارات رئيس جمهوري تونس تلاش براي دور شدن از حزب النهضه و نزديك شدن به افكار عمومي است.

وي مي گويد برخي احزاب سياسي تونس از سياستهاي دولت كنوني برخاسته از جنبش اسلامي النهضه ناخرسند هستند و به همين دليل حزب النهضه روز به روز در حال از دست دادن محبوبيت خود است.

البدوي، دستاوردهايي كه دولت تا اين لحظه بدان دست يافته را تخيلي عنوان كرد و ائتلافها و مشاركت احزاب در دولت كنوني را غير واقعي دانست.

در همين حال راشد الغنوشي رئيس جنبش اسلامی النهضه تونس به اتهامات وارده به اين حزب از سوي المنصف المرزوقي رئيس جمهور موقت اين كشور پاسخ داد و گفت كه حزب النهضه با بسياري از آراي المرزوقي كه در پيامش به حزب كنگره براي جمهوري قرائت شد، مخالف است.
 
الغنوشي در نشست افتتاحيه دومين همايش حزب كنگره براي جمهوري تاكيد كرد: همه مردم مالكان اين كشور هستند و بايد براي حفظ وحدت و يكپارچگي آن همگي و به دور از منافع اندك و حساب و كتاب هاي شخصي و گروهي تلاش كنيم.

وي از همه طرف ها در تونس خواست كه شرايط مرحله انتقال قدرت را درك كنند و بين وجهه سياسي و حقوقي خود تفاوت قائل شوند.

همچنين مصطفي بن جعفر رييس حزب ائتلاف دموكراتيك براي كار و آزادي ها نيز در اين نشست گفت: تجربه ائتلاف بدنبال مذاكرات و گفت وگوهاي طولاني و پيچيده بدست آمده است و كسي حق ندارد به اين ائتلاف حاكم ضربه بزند و آن را به شكست بكشاند.

وي با بازگشت عناصر رژيم ديكتاتوري سابق تونس به صحنه سياسي اين كشور به شدت مخالفت كرد و با تاكيد براين كه بازگشت عناصر رژيم سابق به صحنه "خطري اساسي" براي تونس است، خواستار جلوگيري از چنين امري با تمام قوا شد.

برچسب ها: تونس ، فروپاشی ، ائتلاف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار