پايگاه خبري ميدل ايست آنلاين در گزارشي از تونس به نقل از سياستمداران و محققان تونسي، قطر و عربستان سعودي را به تلاش براي ترويج سلفي گري و فتنه مذهبي در تونس متهم کرد و از شدت گرفتن فعاليت سلفيان در اين کشور خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري ميدل ايست آنلاين، رشد سلفي ها در تونس بسيار سريع و وحشتناک است و سلفيان اين کشور نيز از تهديد آشکار به جنگ خانمانسوز با هدف آنچه که استقرار نظام شريعت و روي کار آمدن خلافت اسلامي در کشور مي خوانند ابائي ندارند.

با افزايش فعاليت سلفيان برخي از کارشناسان معتقدند تونس راهش را به سوي ديکتاتوري کج کرده است و اين امر روند رسيدن به دموکراسي را در اين کشور با چالش خطرناکي مواجه مي کند تا جايي که ممکن است سناريوي الجزاير در اين کشور تکرار شود.

شيخ عبدالفتاح مورو از اعضاي جنبش النهضه تونس با هشدار درباره نتايج فتنه مذهبي در کشور مي گويد:‌ اين آتشي است که مبلغاني از عربستان و قطر در حال برانگيختن آن در کشور ما هستند، آنان با ترويج انديشه هاي تندروي وهابيت جوانان ناآگاه به دين را هدف گرفته اند.

مورو ادامه داد:‌ قطر و عربستان در پي ريشه کن کردن مذهب مالکي و جايگزين کردن مذهب حنبلي در تونس هستند.

از زمان قدرت گرفتن جنبش اسلامي النهضه در تونس فعاليت مبلغان وهابي از عربستان و قطر در اين کشور تقويت شده است، اين مبلغان با پول و مال جوانان ناآگاه را به کلاس هاي درس خود که به صورت پنهاني برگزار مي شود مي کشانند و با وعده هايي چون پيروزي بر سکولار ها آنان را به خشونت در کشور تشويق مي کنند.

کمال ساکري محقق در اسلام سياسي مي گويد:‌ تونس در آغاز راه فتنه مذهبي قرار دارد زيرا وهابيت در سايه دلارهاي نفتي راه رشد در کشور را در پيش گرفته است ضمن اينکه هزينه مورد نياز اين فعاليت ها نيز از طرف قطر و عربستان تامين مي شود.
برچسب ها: عربستان ، قطر ، وهابیت ، سلفیت ، تونس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار