بیماری های گیاهی باعث کاهش 42 درصدی بهره وری کشاورزی جهان است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس رییس دانشگاه شیراز با بیان اینکه یکی از مهمترین چالش های امروز جهان تامین غذای سالم است، گفت: امروز عوامل تهدید کنند سلامت در گیاهان بیشتر از عوامل آسیب رسان به انسان و حیوان است بنابراین عرصه تحقیقات در زمینه گیاه پزشکی تنوع زیادی دارد.
محمد موذنی افزود: عوامل بروزمشکلات در حوزه کشاورزی، آفات گیاهان، بیماریهای عفونی، علفهای هرز بوده و این عوامل کاهش 42 درصدی بهره وری و ایجاد خسارت های چند صد میلیاردی در کشاورزی جهان را بستر ساز است.
وي گفت: از دیگر سو یکی از مهمترین چالش های امروز جهان افزایش جمعیت و نیازهای متفاوت این جمعیت است و در این موضوع، مقوله غذا یکی از اصلی ترین نیازها به شمار می رود.
رییس دانشگاه شیراز تصریح کرد: کشورها برای تامین غذا محدودیت های مختلفی مانند کمبود اراضی کشاورزی، محدودیت منابع و هزینه های کاشت، داشت و برداشت و مبارزه با آفات و بیماری های گیاهان را پیش رو دارند.
وی با بیان اینکه محدودیتهای عنوان شده اهمیت استفاده بهینه از امکانات و بهره برداری مناسب را به خوبی نشان می دهد، گفت: در هر حوزه ای برای رفع مشکلات و محدودیت ها نیازمند تحقیقات هستیم و پژوهش توفیق در هر بخشی را تضمین می کند.
موذنی همچنین با اشاره به تاریخچه علم گیاه پزشکی، آن را مربوط به 300 سال قبل از میلاد مسیح دانست و گفت: با وجود این قدمت هنوز سوالات بسیاری درزمینه این علم وجود دارد که بدون جواب باقی مانده است.
وی تصریح کرد: شیراز 40 سال پیش میزبان سومین کنگره گیاه پزشکی کشور بود که در آن زمان بیش از 60 مقاله به کنگره ارسال شد و امروز در بیستمین کنگره، بالغ بر یک هزار و 850 مقاله علمی را پذیرفته است.
موذنی این تعداد مقاله و حضور تعداد قابل توجه دانشجویان، اساتید و پژوهشگران و علاقه مندان در این کنگره را نشان دهنده ظرفیت های بالقوه و بالفعل بخش کشاورزی و جذابیتهای گیاهپزشکی عنوان و خاطرنشان کرد: گشوده شدن راههای جدید در حوزه کشاورزی، ایجادانگیزه در دانشجویان، ایجاد افقهای جدید در تحقیقات کشاورزی و هم افزایی در ایجاد دانش جدید در زمینه گیاه پزشکی می تواند به عنوان مهمترین دستاوردهای این کنگره مد نظر قرار گیرد. /ب


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.