انبه پر از خواص دارویی و سرشار از ویتامین است .

به خبرنگار گزارش باشگاه خبرنگاران گیلان  :انبه خوب ، پوست یكنواختی دارد و معمولا‌ نرم است و اگر لكه‌های سبز تیره روی آن باشد، به این معنا است كه هنوز نرسیده است." انبه " در ردیف میوه‌های مناطق گرمسیری و استوایی است که درسالهای اخیر بیشتر شناخته شده  و نوع خام ، عصاره و افشره آن خریداران بسیاری دارد .

هیچ می‌دانید زادگاه این میوه كجا بست؟ به دامنه كوه‌های هیمالیا در كشور هند و برمه. بیش از ۴ هزار سال پیش درخت همیشه سبز این میوه در این منطقه شناخته و كم‌كم میوه‌اش به سایر كشورها معرفی شده است. جالب است بدانید كه ۴۰ تا ۶۰ عدد از این درخت هنوز در این نواحی باقی مانده‌اند و جالب‌تر اینكه انبه‌های زمان قدیم به خوشمزگی انبه‌های امروزی نبوده‌اند زیرا بافت فیبری آنها بیشتر بوده است. به این میوه در زبان فارسی انبه می‌گفته‌اند و امروز نیز به همین نام شهرت دارد و نام انگلیسی آن مانگو است.

جالب است بدانید كه هر انبه كامل كه ۶۴۰ گرم وزن دارد و تامین‌كننده ۳۳ درصد پتاسیم موردنیاز افراد بزرگسال است و مصرف هر روز این میوه به كاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار كمك می‌كند.

این میوه اندیس گلایسمی بالایی نیز دارد یعنی وقتی مصرف می‌شود قند خون به یكباره افزایش پیدا می‌كند و موجب ترشح هورمون انسولین می‌شود.

با ترشح این هورمون قند به داخل سلول‌ها روان شده و دوباره افت پیدا می‌كند به این دلیل فرد دوباره احساس گرسنگی می‌كند و همین موضوع گاه موجب پرخوری درافراد می‌شود.

بنابراین  این میوه در افراد چاق و دیابتی باید با احتیاط مصرف شود. "انبه" ویتامین C و بتاكاروتن بالایی دارد و مصرف مرتب آن در برنامه غذایی از بروز عفونت‌های ویروسی و رشد تومورهای بدخیم در بدن جلوگیری می‌كند.

متخصصان تغذیه انبه را به گروه‌های سنی با سیستم ایمنی ضعیف‌تر مانند سالمندان، بچه‌ها و زنان باردار توصیه می‌كنند./س 

برچسب ها: دانشنامه ، انبه ، گیلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.