زلزله تلنگر طبیعت است که هر چند سال یکبار و هر بار شدیدتر اتفاق می افتد.

 اسماعیل کهرم استاد دانشگاه محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: ایران در یک منطقه زلزله خیز از جهان قرار گرفته است که هر 10 الی 25 سال شاهد رخداد زلزله هایی نظیر طبس و رودبار هستیم و این تلنگر طبیعت است که هر چند سال یکبار و هر بار شدیدتر اتفاق می افتد.

وی افزود: معمولاً این پس لرزه ها در محل وقوع زلزله و اطراف آن اجتناب ناپذیر است و این پس لرزه ها به پای زلزله اصلی نمی رسد و اصولاً میزان شدت وقوع این پس لرزه ها یک تا 2 ریشتر است و مردم نیز تا حدودی در این خصوص واکسینه شده اند.

وی با بیان اینکه مقاوم سازی واحدهای مسکونی را تنها وسیله مقاومت در برابر آسیب های زلزله است، تصریح کرد: در کشور باید مقاوم سازی با ساختن ساختمانهای مقاوم در برابر زلزله انجام شود و این تنها راه در امان ماندن از آسیب های آن است.

کهرم با اشاره به زلزله آذربایجان و ابراز تأسف برای مصدومان و جانباختگان این حادثه، خاطر نشان کرد: در تمام کشور زلزله های بسیاری اتفاق می افتد اما سرعت این زلزله ها بالا نیست هر چند که این زمین لرزه 2.6 دهم ریشتر بوده است و میزان بالایی را دارد که می توان وقوع آن را در شمار زلزله های کم سابقه و بی نظیر همچون زلزله رودبار به حساب آورد که در سال های گذشته اتفاق افتاد.

وی اظهار داشت: در منطقه مازندران خوشبختانه زلزله قتاله تا به حال اتفاق نیفتاده است اما وجود گسل در آنجا را نباید نادیده گرفت چرا که شکاف بیم طبقات مختلف پوسته زمین در این منطقه وجود دارد و هر لحظه امکان اینکه زلزله ای اتفاق بیفتد را می توان پیش بینی کرد.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه فعالیتهای انسانی در سطح کره خالی می تواند دلیلی به وقوع زمین لرزه ها باشد، تصریح کرد: مصدون کاوی، استخراج کانی ها، انفجارهای اتمی و سدسازی از عواملی است که لایه های عظیمی در اعماق زمین را با انفجارهای بزرگ مورد تأثیر قرار می دهد./ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار