با تغییر رویکرد خودروسازان داخلی و روی آوردن به تولید محصولات به روز، شاهد ورود وانت بارهای نسل جدید با استانداردهای روز دنیا به بازار مصرف هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، روزگار نه چندان دور وقتی صحبت از  وانت به میان می آمد ، ذهن ها به  سوی یک خودروی بارکش رنگ و رو رفته و فاقد حداقل امکانات رفاهی و ایمنی کشیده می شد که به طور مثال خودروی نیسان و وانت پیکان هم اکنون تولید می شوند از این نمونه به شمار می روند.

اما طی سال های اخیر با حرکت رو به جلوی خودروسازان در جهت ارتقای استانداردها، تولید وانت نیز همانند سواری ،از قافله عقب نمانده و وانت های جدید از جمله پیکان ایران خودرودیزل، وانت ال90 ، وانت کاپرا شرکت خودروسازی بهمن،وانت شوگا در چرخه تولید قرار گرفته اند.

بر اساس این گزارش شرکت خودروسازی بهمن، وانت کاپرا، محصولی از کمپانی ZXAUTO چین را از سال 88 مونتاژ می کند .

لازم به ذکر است موتور وانت کاپرا دو کابین 2400 سی سی حجم دارد و 125 اسب بخار قدرت تولید می کندو پشت فرمان این خودروی چهار سیلندر می توان سرعت 160 کیلومتر بر ساعت را تجربه کرد و در عرض 11 ثانیه به شتاب 100 کیلومتر رسید.

 همچنین گیربکس وانت کاپرا پنج سرعته به صورت دستی است. باک بنزینی این خودرو 74 لیتری است که در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی حدود 5/10 بنزین مصرف می کند.از تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی این خودرو می توان به سیستم ترمز ABS، کیسه ایمنی هوا (ایربگ ) و بالابر اتوماتیک شیشه ها اشاره کرد.

بر اساس این گزارش وانت کاپرا دو کابین در بازار با قیمت حدود 34 میلیون تومان و وانت کاپرا  4WD با ایربگ به قیمت 29 میلیون به فروش می رسد .

همچنین شرکت ایران خودرو نیز برای عقب نماندن از رقبا، در کنار وانت های تندر و روآ که تا پایان سال و یا اوایل سال آینده در سبد تولیدات خود قرار می دهد، وانت پیک آپ  را نیز بعنوان سومین خودروی باری سبک این مجموعه از نیمه دوم سال جاری به تولید خواهد رساند.

پیک آپ فوتون تونلند با ظرفیت حمل بار یک تن و کشیدن بار 2 تا 2.25 تن بصورت تریلر و در انواع تک و دو کابین و همچنین تک یا جفت دیفرانسیل طراحی شده است و موتور انواع دو کابین 4 سیلندر خطی دیزلی با حجم 2.77 لیتر  است که توان مناسب 160 اسب بخار را در دور موتور 3600 و گشتاور 360 نیوتن متر را در دورهای بین 1800 تا 3000 تولید می نماید.

در مجموع بنظر می رسد فوتون تونلند یا ایران خودرو پیک آپ، انتخاب مناسبی برای رقابت با وانت کاپرا، دیگر محصول چینی حاضر در بازار بارکش های سبک ایران باشد. مخصوصا انواع دو دیفرانسیل آن که در خارج از جاده، عملکرد مطلوبی را به نمایش می گذارد.

لازم به ذکر است ، وانت یا پیک آپ ایران خودرو دیزل با ظرفیت 1500 دستگاه و در دو نوع دیزلی و بنزینی و با قیمتی کمتر از 40 میلیون تومان تولید خواهد شد.

همچنین تندر وانت به زودی در شرکت ایران خودرو به تولید انبوه می رسد و قرار است 15 هزار دستگاه از این خودرو در همین سال جاری تولید شودکه باید دید که هدف گذاری یاد شده تا چه میزان محقق خواهد شد.

بر اساس این گزارش موتور اين خودرو موتور تندر90 سواري بوده و گيربكس آن نيز تقويت شده است و استاندارد آلايندگي وانت تندر90 يورو 4 خواهد بود.

وانت تندر 90 گنجايش 800 كيلوگرم بار را داشته و در دو نوع بنزيني و دوگانه‌سوز توليد خواهد شد. البته در آينده توليد مدل ديزلي آن نيز در دستور كار قرار دارد.

 و اما گروه خودروسازی بهمن نیز از اوایل سال آینده تولید وانت های تک و دو کابین ایسوزو D-MAX را آغاز خواهد کردکه این مدل از وانت های ایسوزو در دو نوع تک و دو دیفرانسیل به بازار می آیند.

 طراحی چراغها و جلوی وانت ایسوزو D-MAX از کادیلاک اسکالاد الهام گرفته شده اما در قسمت پشت خودرو طرحی معمولی و بدور از هیجان دیده می شود. در اصل ما با یک بروزرسانی در مدلهای قدیمی ایسوزو همراه با بهینه سازی پیشرانه روبرو خواهیم شد.

همچنین موتور دیزلی 3 لیتری این خودرو با تکنولوژی ریل مشترک (common-rail) می تواند 134 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

ایسوزو دی مکس با ترمز ABS+EBD و دو عدد کیسه هوا تولید می شود و هر دو مدل تک و دو کابین بصورت تک یا جفت دیفرانسیل قابل تولید می باشند که مدلهای دو کابین به نمایش درآمده توسط گروه بهمن از نوع دو دیفرانسیل بودند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار