یک روزنامه صهیونیستی می‌نویسد: ایران در حال ساخت سامانه‌ای دفاعی است؛ ایرانی‌ها به دستاوردی مهم می‌رسند: مهندسان ایرانی می‌توانند تسلیحات لازم را تا پایان سال بسازند و تحویل دهند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، روزنامه «یدیعوت آحارنوت»، در مقاله‌ای به قلم «الکس فیشمن»، می‌نویسد: دولت اسرائیل که به وعده وعیدهای دولت آمریکا مبنی بر اقدام علیه ایران در زمانی مناسب اعتمادی ندارد، در فکر این است که رأساً اقدامی کند، اما هرگونه اقدامی در حال حاضر علیه ایران مداخله در سیاست داخلی آمریکا به شمار می‌رود.

 * ایران پس از تکمیل برنامه هسته‌ای وارد فضای مصونیت می‌شود

این دسامبر ایرانی‌های ما را با چالشی شطرنج‌وار مواجه می‌سازند. از آنجا به بعدش کافی است فقط چند حرکت کنیم تا به کیش‌ومات برسیم. ایران، با تمامی تجهیزات صنعتی، علمی، و نظامی، برنامه‌اش برای حفاظت از پروژه هسته‌ای را تکمیل می‌کند. اسرائیل این مرحله را ورود ایران به «فضای مصونیت» می‌نامد [اصطلاحی که وزیر دفاع اسرائیل، «ایهود باراک» برای مشخص کردن مرحله‌ای به کار برد که در آن ایرانیان نسبت به حمله اسرائیل مصونیت می‌یابند]. از آن مرحله به بعد است که ایرانیان می‌توانند برنامه هسته‌ای خود را، بدون ترس از حمله اسرائیل، توسعه بخشند.

 

* در صورت دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای توانایی اسرائیل برای حمله از بین می‌رود

این یعنی کاهشی قابل توجه –یا تقریباً کامل- در توانایی اسرائیل برای اجرای کارآمد برنامه حمله‌ای سخت است، حمله‌ای که در آن از چندین تن مواد منفجره برای تخریب تأسیسات هسته‌ای ایران استفاده شود. در مسابقه‌ بین اسرائیل و ایران که در آن اسرائیل در حال توسعه سلاح‌های هجومی و ایران در حال ساخت سامانه‌ای دفاعی است، ایرانی‌ها به دستاوردی مهم می‌رسند: آنها نقشه‌ای دفاعی داشتند، تکمیل آن کمی طول کشید، اما مهندسان ایرانی می‌توانند تسلیحات لازم را تا پایان سال بسازند و تحویل دهند.

 

* ایرانیان خیلی سریع‌تر از آنچه انتظارش می‌رفت پیشرفت کرده‌اند

برنامه دفاعی ایران شامل چند جزء اصلی است: انتقال تأسیسات هسته‌ای به اعماق زمین، پخش کردن این تأسیسات در چندین پایگاه، و تقویت امنیت فیزیکی تأسیسات. امنیت دانشمندان ایرانی را نیز بیشتر کرده‌اند. در کنار این اقدامات، ایرانیان خیلی سریع‌تر از آنچه انتظارش می‌رفت در توسعه پرتاب کننده‌ها و کلاهک‌های هسته‌ای پیشرفت کرده‌اند.

 

* همه مقامات غربی به ضرب‌العجل حمله به ایران اشاره کرده‌اند

نه تنها اسرائیل، بلکه مقامات اطلاعاتی غربی نیز به «ضرب‌العجل» دسامبر اشاره کرده‌اند. مهم‌تر اینکه، در ارزیابی اطلاعاتی اخیری که مقامات جاسوسی آمریکا انجام داده و تحویل رئیس جمهور داده‌اند و به زودی به کنگره ارائه و منتشر می‌شود نیز به این ضرب‌العجل اشاره شده است.

 

* ایرانیان در حال به پایان بردن سامانه دفاعی برنامه هسته‌ای‌ هستند

بیخود نبود که آمریکایی‌ها از اینکه اسرائیلی‌ها اطلاعاتی از این مدرک را لود دادند عصبانی شدند. در حالیکه دولت آمریکا تمام تلاشش را می‌کند که حمله اسرائیل به ایران را دست‌کم تا بعد از انتخابات آمریکا به تعویق اندازد، سندی روی میز رئیس جمهور پیدا می‌شود که موضع اسرائیل در مورد «فضای مصونیت» را تقویت می‌کند. طبق این سند، نه تنها ایرانی‌ها در حال به اتمام رساندن سامانه دفاعی برنامه هسته‌ای‌اند، بلکه اینطور به نظر می‌رسد که ایرانیان تأسیسات هسته‌ای بیشتری نسبت به گذشته دارند. آنها تأسیسات توسعه و تولید را پخش کردند و به این ترتیب تأسیسات محافظت شده جدیدی «متولد» شد.

 

* فرصت حمله اسرائیل در ماه دسامبر از این کشور سلب شد

بنابراین، به نظر می‌رسد که از دید اسرائیل، در ماه دسامبر، دریچه فرصت نظامی برای حمله به ایران بسته می‌شود. این بدان معنا نیست که این دریچه دیگر در آینده، یک یا دوسال دیگر که اسرائیل به آن توانایی‌های نظامی که امروز ندارد دست یابد، باز نخواهد شد. اما این احتمال را نیز باید بدهیم که آن موقع برنامه هسته‌ای ایران نیز در نقطه متفاوتی خواهد بود.

 

* از دسامبر به بعد اسرائیل کاملاً وابسته به آمریکاست

این اهمیت راهبردی این است که از دسامبر به بعد، اسرائیل در موقعیتی قرار می‌گیرد که دیگر باید برای از بین بردن «تهدید موجود» کاملاً به بازیگری خارجی، یعنی آمریکا، وابسته شود. مقامات اسرائیل همواره هر کاری از دستشان برمی‌آمده کرده‌اند تا از اینکه به این کنج رانده شوند اجتناب کنند.

 

* اسرائیل به وعده وعیدهای آمریکا اعتمادی ندارد

آمریکایی‌ها هم‌چنان تلاش می‌کنند اوضاع را آرام‌تر کنند: آنها می‌گویند فضای مصونیت ایران در مقایسه با توانایی‌های ما متفاوت است. آنها می‌گویند به ما اعتماد کنید، هر وقت زمانش برسد، کاری را که باید بکنیم انجام می‌دهیم. مشکل اینجاست که هیچ تضمینی نیست که آنها به این وعده عمل کنند. و اسرائیل این مجوز اخلاقی را ندارد که از آنها بخواهد کاری کنند که خلاف منافع ملی‌شان است.

 

* اکنون هرگونه حمله اسرائل به ایران مداخله در سیاست داخلی آمریکاست

مضاف بر این، اسرائیل بر این باور است که مخالفت آمریکا با حمله به ایران پس از انتخاباتی که از 7 نوامبر آغاز می‌شود کاهش خواهد یافت. یعنی اکنون هرگونه حمله اسرائل به ایران نوعی مداخله در سیاست داخلی آمریکا به شمار می‌رود. دولت فعلی آمریکا به خوبی موفق شد نظر عموم مردم اسرائیل نسبت به حمله را برگرداند. اما فراموش کردند متذکر شوند که روز پس از انتخابات به این موضوع کم‌علاقه‌تر خواهند شد. با این حال، این بدین معنی نیست که آنها پس از انتخابات به اسرائیل چراغ سبز نشان خواهند داد.

 

* راحت‌ترین کار برای اسرائیل این است که فعلاً تصمیمی نگیرد

جدول زمان‌بندی نظامی و سیاسی پیش از دسامبر به این شرح است: از دید نظامی، خیلی راحت‌تر است که پیش از نوامبر حمله کنند. از دید سیاسی، بهتر از پس از نوامبر حمله کنند. با توجه به این جدول زمان‌بندی و هیاهوی عمومی حول این مسئله، اسرائیل مجبور است تصمیمی سرنوشت‌ساز درباره آینده‌اش اتخاذ کند. این موقعیت قدرتی دارد که می‌تواند با آن هر دولتی را از کار بیندازد. راحت‌ترین کار در این شرایط این است که تصمیم بگیریم که تصمیمی نگیریم.
 

 برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار