بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به بازتاب آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

آیه 78سوره نساء
أَيْنَما تَکُونُوا يُدْرِکْکُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ کُنْتُمْ في‏ بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِکَ قُلْ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ فَما لِهؤُلاءِ الْقَوْمِ لا يَکادُونَ يَفْقَهُونَ حَديثاً

هر کجا باشید اگر چه در کاخهای بسیار محکم، شما را مرگ فرا رسد. و آنان را اگر خوشی و نعمتی فرا رسد گویند: این از جانب خداست، و اگر زحمتی پیش آید گویند: این از جانب توست! بگو: همه از جانب خدا است. چرا این قوم (جاهل) از فهم هر سخن دورند؟!

*مرگ از دیدگاه قرآن واقعه و خبری است که آدمیان با آن روبرو می شوند. این تجربه امری است که با فرو ریختن نظام بدن در خودآگاهی یا روح آدمی رخ می دهد و هیچ پناهگاهی از آن نیست اگرچه آدمی در قصرها و باروهای محکم باشد.

*در حکایتها آمده است که پادشاهی قصر عظیم و باشگوهی ساخته بود و معمار آن همه جهات حسن را در آن رعایت کرده بود. در روز افتتاح بارِ عام داد تا مردم از قصر دیدن کنند. در میان مردم درویشی بود که سلطان از او پرسید : این قصر را چگونه می بینی؟ گفت: سخت خوب است الا آنکه رخنه ای در آن هست که اگر بتوان باید پر کرد. سلطان با ناراحتی گفت: چرا یاوه می گویی؟ کدام رخنه؟ درویش گفت: چرا وقتی همه درها را ببندید مرگ از رخنه ای وارد قصر می شود و صاحب آن را می رباید.

*بخش دوم آیه مستقلی است در بیان اندیشه و گفتار منافقان که هرگاه خیر و خوبی بدان ها رسد گویند این کار خداست و اگر سختی و ملالی رسد پیامبر خدا را ملامت می کنند. خداوند در این آیه به صراحت پاسخ تمام آنها را چنین داده است که تمام آنچه بر شما می رسد مشیت و خواست الهی است و استثنایی ندارد.
ز داد تو بینم همه هر چه هست   دگر کس ندارد در این کار دست (فردوسی)

*در پایان آیه خدا در پرسشی عتاب آمیز می فرماید:
این قوم را چه پیش آمده است که به درک و فهم این حقایق روشن حتی نزدیک نیستند.

*علت دوری ایشان از فهم، نفس پرستی است. در حقیقت خود پرستی نقطه اوج دوری از خدا و حقیقت است. و اوج تنهایی و اوج نزدیکی به شیطان.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: شب ، قرآن ، پیامبر ، دین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۱
سلام آقا هادي... ممنون
آخرین اخبار