بر طبق نتایج بررسی های اخیر، به طور میانگین حدود 12 درصد موارد مصرف دارو در کشور خود سرانه و خارج از تجویز پزشک است.

محمود رضا شاه بهرامی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بسیاری از بیماری ها و نارسایی ها اعم از عفونی و غیر عفونی و حاد و مزمن با استفاده از درمان های دارویی بهبود می یابند و بسیاری دیگر از بیماری ها نیز با استفاده از دارو کنترل می شوند.

وی با بیان اینکه با کشف بسیاری از داروها از جمله آنتی بیوتیک ها دریچه های امیدی به سوی درمان بیماری ها باز شد،‌تصریح کرد: با وجود تاثیرات قابل ملاحظه دارو در درمان بیماری ها، اما به دلایل مختلف از جمله مصرف بی رویه داروها و استفاده خارج از تجویز پزشک، از تاثیرات بسیاری از داروها کاسته شده است.

شاه بهرامی با اشاره به اینکه ایران جز کشورهای با مصرف بسیار بالای دارو در جهان است تاکید کرد: بر طبق نتایج بررسی های اخیر، به طور میانگین حدود 12 درصد موارد مصرف دارو در کشور خود سرانه و خارج از تجویز پزشک است.

وی اظهار داشت: البته آمار فوق در خصوص مسکن ها و آنتی بیوتیک ها بسیار بالاتر است.

شاه بهرامی یادآور شد: متاسفانه بسیاری از افراد جامعه بدون هیچ دلیل منطقی اقدام به مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک می کنند که این موضوع خود موجب کاهش تاثیر دارو شده است.

وی خاطر نشان کرد: مصرف زیاد و بی رویه داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها، علاوه بر کاهش تاثیر دارو موجب ایجاد گونه های جدید و خطرناک میکروب ها شده و همچنین امکان درمان مناسب بسیاری از بیماریها را کاهش داده است.

*مصرف خود سرانه دارو موجب افزایش مدت بستری در بیمارستان شده است

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: در سالهای اخیر مصرف بی رویه و خود سرانه دارو هزینه های زیادی را به سیستم بهداشتی و درمانی و خانواده ها تحمیل کرده است.

وی با بیان اینکه مصرف خود سرانه دارو موجب افزایش مدت بستری در بیمارستان شده است تصریح کرد: در بسیاری از موارد دیده شده که بدون تجویز یا مصرف آنتی بیوتیک، طول مدت درمان بسیار کاهش یافته و فرد در مدت زمان کوتاهی از مرکز  درمانی مرخص شده است.

شاه بهرامی یادآور شد: بی اطلاعی بسیاری از افراد جامعه در خصوص مصرف به موقع دارو و پرهیز از مصرف بی رویه ، ناکافی بودن دانش برخی از پزشکان در خصوص موارد مناسب تجویز دارو، عدم نظارت بر نسخه های پزشکی و همچنین در اختیار قرار گرفتن دارو بدون نسخه پزشک و آزادی عمل داروخانه ها در تحویل هر نوع دارویی، از جمله دلایل مصرف بی رویه و خود سرانه داروها به ویژه مسکن ها و آنتی بیوتیک ها است.

وی خاطر نشان کرد: باید پیش از بروز مشکلات کاملا جدی و جبران ناپذیر، در خصوص کنترل مصرف دارو برنامه ریزی های دقیق صورت گرفته و اقدامات مناسب به موقع صورت گیرد و گرنه باید شاهد خطرات و مشکلات جدیدی در آینده نزدیک باشیم./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار