يك جامعه شناس گفت:عدم اعتماد به همسر و شريك زندگي تنش هايي را ايجاد ميكند كه باعث ايجاد طلاق مي شود.

عزت ا... نيكو زاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:عدم شناخت كافي قبل از ازدواج يكي از عوامل اصلي ايجاد بي اعتمادي بين زن و شوهر است،با اينكه به نظر مي رسد در ازدواج هاي فاميلي شناخت كافي وجود دارد اما به دليل بسته عمل كردن اين شناخت كامل نمي شود در انتخاب فرد مورد نظر خود بايد شبيه ترين فرد به خود را نه به لحاظ فيزيكي بلكه به لحاظ اجتماعي خانوادگي و مذهبي و تحصيلي انتخاب كنيم تا بتوانيم زندگي خوب و موفقي داشته باشيم.

وي در ادامه افزود:طلاق امري فرايندي است و 5 مرحله دارد كه اگر اين 5 مرحله كامل شود ميتوان اشاره كرد ضريب ربرگشت زن و مرد پايين است ولي هنوز ميتوان به ادامه زندگي اميدوار بود.

وي اين موضوع را تشريح كرد و خاطر نشان كرد:در فاز اول ظلاق به صورت جدايي هيجان( EMOTIONAL DIVORCE) است و زن و شوهر احساس ميكنند كه ديگر جذابيت لازم را براي يكديگر ندارند.

وي در ادامه تاكييد كرد:اگر اين موضوع جدي گرفته نشود و براي حل مشكل به مشاور مراجعه نشود طلاق وارد مرحله ي دوم ميشود؛در مرحله ي دوم طلاق رواني (psycho divorce)شكل ميگيرد و زن و شوهر احساس تنهايي ميكنند و به اين نتيجه ميرسند كه اين جدايي را به ثبت قانوني برسانند.

نيكو زاده تصريح كرد:در مرحله ي سوم زن و شوهر تصميم ميگيرند اين جدايي را رسمي كنند ولي هنوز پايان كار نيست و ميتوان به ادامه زندگي اميدوار بود.

وي خاطر نشان كرد:پس از ثبت قانوني،هنوز وابستگي اقتصادي بين زن و مرد وجود دارد و به صورت پرداخت مهريه و نفقه ادامه مي يابد كه به آن جدايي اقتصادي(economic divorce)ميگويند.

وي افزود:در آخرين مرحله طلاق و جدايي از دوستان مشتركي كه داشته ايم شكل ميگيرد (social divorce) كه پس از اين مرحله ميتوان گفت طلاق شكل گرفته است.

نيكو زاده ادامه داد:در هريك از اين مراحل مشاور ميتواند نقش مهمي ايفا كند و به ادامه ي رابطه ي زناشويي كمك كند ولي اگر اين 5 مرحله نيز به طور كامل انجام شود ضريب بازگشت دو نفر پايين آمده است و هنوز اميدي وجود دارد.

نيكو زاده در پايان اشاره كرد:شناخت كامل زن و مرد قبل از ازدواج ميتواند در موفق بودن يك رابطه ي زناشويي موثر باشد و مراجعه به مشاور خانواده يكي از راه هاي شناخت بهتر زن و مرد است و ميتواند باعث اعتماد سازي و ادامه ي زندگي شود./ف

برچسب ها: نیکو زاده ، طلاق ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار