مسیر جریان این رودخانه از شمال به طرف جنوب است و پس از گذشتن از استان کردستان به دریاچه ارومیه می ریزد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، شاخه اصلی این رودخانه چم سقز می باشد که از کوه های گردنه خان در شرق بانه سرچشمه می گیرد .

رودخانه " خرخره " اصلی ترین شاخه این رود می باشد که از کنار شهر سقز می گذرد و سرانجام به رودخانه زرینه می پیوندد . شاخه های دیگر آن ساروک و موردی است که از منطقه تکاب و سهند سرچشمه می گیرند.

در سقز زرینه رود را با اسم " جاکتو " می شناسند و پس از عبور از جنوب غربی آذربایجان به دریاچه ارومیه می ریزد . این رودخانه بزرگ یکی از جذاب ترین مناطق طبیعی استان می باشد و همچنین در این رودخانه امکان ورزش های آبی نیز وجود دارد . در تمامی طول رودخانه امکان قایق رانی وجود دارد .

آن را سابقاً « جغتوچای » می نامیدند و قریب 240 هزار گز طول دارد و از کوه های چهل چشمه و کردستان سرچشمه می گیرد و پس از گذشتن از جلگه میاندوآب در جنوب دریاچه ارومیه واردآن دریاچه می شود و آب آن بر خلاف همه رودهائی که وارد دریاچه مذکور می شود ، شیرین است .

در دوره سلطه مغولان در ایران این رودخانه را با نام مغولی « چغنو » یا « جغتای » بر گرفته از نام پسر دوم چنگیزخان به خاطر خروشان بودن آن نامیده اند . و امروزه به زبان محلی به آن چیغاتو ( جَغَتی جَغَتو ) می گویند

در شهرستان تکاب رودخانه های خورخوره و ساروق و در شهرستان شاهین دژ رود های هولاسو و هاچه سو و محمودآباد و آجرلو چای و در شهرستان میاندوآب رود لیلان چای به آن می پیوندند بر روی این رود خانه سد بوکان قرار دارد که میزان آب خروجی را تنظیم می کند در گذشته سیلاب های ناشی از این رودخانه روستا های زیادی را در بر می گرفت. ./س

برچسب ها: ارومیه ، رودخانه ، چشمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.