در مناطقی از شهر تهران که فضای سبز وجود دارند پرندگان وجود دارند ولی در مناطقی که فضای سبز از بین رفته اند پرندگان هم از بین رفته اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  ،شاید مردم نتوانند تصور کنند که در همین محله خودمان پرندگان وحشی چون شاهین دیده شده است که در آسمان شهر پرواز می کنند یا حتی نمی توانیم تصور کنیم که مرغان دریایی زمانی که کشت و کار در مزرعه ها و کشتزارهای جنوب شهر تمام می شود و آب در آنها مثل تالاب راکد می ماند می توان 15 تا 20 هزار پرنده مرغ دریایی را در آنها دید.
گفتنی  است از کوهها و ارتفاعات شمال شهر همچون درکه، دربند، ولنجک گرفته تا مناطق کشتزاری جنوب شهر از لا به لای ساختمان های بلند چند طبقه تا لا به لای درختان و درختچه های متنوع پارک ها و بوستانهای محله های خودمان در همه جای شهر می توان پرندگان را دید.
بر اساس  این گزارش تنه درختان بلند همچون کاج داخل پادگان های نظامی که نمونه آنها در منطقه 11 دارکوبهای زیادی زندگی می کنند که روی آنها لانه دارند. طوطی، سار، مینا، سره طلایی، سره جنگلی، مهره دمگاه سفید از شاخص ترین پرندگان مهاجری هستند که زمستان ها پارک های سر سبز و قدیمی همچون پارک رازی، پارک شهر را به عنوان زیستگاه انتخاب می کنند.
اسماعیل کهرم استاد جانور شناسی  و پرنده شناسی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: 146 گونه پرنده در تهران وجود دارند که در 7 زیستگاه تالابی، جنگلی، کوهستانی و زمینهای کشاورزی در تهران بزرگ زیست می کنند.
وی با بیان اینکه هر عاملی که در محیط شهری انسانها را تهدید می کند پرندگان را هم تهدید خواهد کرد افزود: همانطور که آلودگی های صوتی، هوا، آب بر انسانها اثرات مخربی دارند پرندگان را نیز متاثر می کنند.
وی تصریح کرد: در مناطقی از شهر تهران که هنوز فضاهای سبز شهری وجود دارند پرندگان مشاهده می شوند ولی در مناطقی که  فضای سبز شهری از بین رفته اند پرندگان هم از بین رفته اند با این استاد دانشگاه تخریب باغات و تبدیل آنها به ساختمان را یکی از عوامل تهدید پرندگان شهری دانست و خاطر نشان کرد: در فصل سرد سال به دلیل کم شدن غذا با ریختن دانه پشت پنجره می توانیم کمک بزرگی به پرندگان کنیم.
این کار لطف بزرگی به آنهاست./ف
برچسب ها: پرنده ، شهر ، هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار