هموگلوبین یکی از سلول های اصلی خون است که در موقع اهدا کردن خون توجه زیادی به آن برای اهدا کامل خون می شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ یکی از سلول های خون گلبول قرمز است و گلبول قرمز در مغز استخوان های پهن ساخته می شود و در داخل گلبول قرمز ماده پروتئینی به نام هموگلوبین وجود دارد که وظیفه رساندن اکسیژن از ریه به بافت های بدن را برعهده دارد.

بنابراین گزارش : اگر به اندازه کافی گلبول قرمز در مغز استخوان ساخته نشود ، اکسیژن کافی به بافت ها نمی رسد و سوخت و ساز بدن مختل می گردد و علائم کم خونی بروز می کند.

بر اساس این گزارش : یکی از عناصر مورد نیاز برای ساخت هموگلوبین آهن است بنابراین هنگامی که مقدار آهن بدن کم می شود گلبول قرمز به حد کافی ساخته نمی شود و آهن مورد نیاز بدن به طور طبیعی از مواد غذایی تامین می شود درصد کمی از کل آهن مواد غذایی در بدن جذب می گردد.

بر اساس این گزارش: هر چند آهن عنصری مهم در امر خونسازی است اما افزایش آهن به بیش از حد نرمال نیز برای بدن خطرناک است و از آن جا که با اهدای خون تقریباً 200 میلی گرم آهن از بدن برداشت می شود باید این اطمینان حاصل  شود که اهدا کننده مبتلا به کم خونی نیست و بدین منظور قبل از هر بار اهدای خون هموگلوبین فرد اندازه گیری می شود.

در این گزارش آمده است، که تعیین هموگلوبین قبل از اهدای خون از 2 طریق اندازه گیری می شود که در مورد اول اندازه گیری هموگلوبین از طریق گرفتن خون از رگ بوده و در مورد دوم اندازه گیری هموگلوبین از طریق گرفتن خون از مویرگ بوده که با توجه به این که در روش اول فرد با مشکلاتی از قبیل تحمل ورود دو بار سوزن برای اهدا کنندگان و ارسال نمونه به آزمایشگاه و دریافت جواب از آزمایشگاه که طبعاً منجر به طولانی شدن زمان انتظار می گردد .

روش دوم که قطره خون از نوک انگشت فرد گرفته و بر روی صفحه ای فلزی قرار داده و در فاصله چند ثانیه هموگلوبین گزار می شود بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

* میزان هموگلوبین مردان و زنان متفاوت است
در ادامه این گزارش آمده است که تا سال گذشته حداقل سطح هموگلوبین قابل قبولی برای مردان و زنان 12.5g/dI بوده و اخیرا حداقل سطح هموگلوبین قابل قبول در کشور برای مردان 13g/dI و برای زنان 12g/dI در نظر گرفته شده است چرا که تحقیقات سازمان انتقال خون نشان می دهد که برخی از مردان با هموگلوبین -13g/dI 12.5  دچار کمبود ذخیره آهن بوده و این احتمال وجود داشته که در صورت اهدای خون متعاقباً دچار کم خونی شود.

بر اساس این گزارش : سطح هموگلوبین در زنان به طور طبیعی پایین تر از مردان است و از آن جایی که محدوده نرمال هموگلوبین در زنان 16g/dl – 12 است و همچنین با توجه به اجرای برنامه پیشگیری از کم خونی در زنان اهدا کننده به سطح هموگلوبین قابل قبول برای زنان 12g/dI در نظر گرفته شده است.

در این گزارش آمده است:مصرف غذاهایی که حاوی آهن هستند که شامل گوشت قرمز، مرغ ، ماهی تخم مرغ و حبوبات مصرف ویتامین C همراه با مواد غذایی حاوی آهن ، جذب آهن را افزایش می دهد./ح
برچسب ها: خون ، گلبول قرمز ، اکسیژن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار