مدير امورباغباني سازمان جهادکشاورزي آذربايجان‌شرقي با بیان اینکه این استان از نظر سطح زيرکشت، چهارمين استان کشور درکشت گردو است گفت: آذربایجان شرقی با 10هزار و 541 هکتار باغهاي گردو و توليد سالانه بيش از 25 هزار تن محصول، حدود هشت درصد گردوي کشور را توليد مي‌کند.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، اسکندري با بيان اينکه گردو به عنوان يکي از با ارزش‌ترين محصولات کشاورزي استان تلقي مي‌شود ادامه داد: در بين ميوه‌هاي خشک باغي، نگهداري و صادرات گردو نياز به سردخانه و ديگر وسايل پرهزينه ندارد لذا از اين نظر اهميت اقتصادي و ارزآوري آن قابل توجه مي‌باشد.

وي با توجه به مزيت‌هاي اقتصادي گردو از لحاظ ميزان بهره‌وري در واحد وزن، آن را به عنوان سودآورترين محصول اقتصادي توليدي در بخش کشاورزي جهان بيان کرد و افزود: توسعه باغات گردو، محور برنامه‌هاي وزارت جهادکشاورزي در زير بخش باغي بوده و در هدف گذاري چشم انداز برنامه پنجم توسعه، توليد بيش از 400 هزار تن از اين محصول در سطح باغات کشور پيش‌بيني شده است.

مدير امورباغباني سازمان جهادکشاورزي استان با اشاره به نابساماني در سيستم تنظيم بازار اين محصول توليدي ارزشمند کشور گفت: اين امر سبب شده است درآمد بهره‌برداران در توليد آن، جوابگوي هزينه‌هاي توليد نبوده و در کنار آن، قيمت بالاي اين محصول در بازار، مصرف کنندگان را براي تهيه آن با مشکل مواجه ‌کند.

اسکندری با اشاره به چالش‌هاي فرآروي صنعت توليد و فرآوري محصول گردو در ايران افزود: يکنواخت نبودن ميوه گردوي توليد شده در کشور به لحاظ شکل، اندازه و عدم امکان فرآوري، درجه‌بندي و بسته‌بندي مناسب آن، فرآوري، پوست‌کني و مغزکني به شيوه دستي اين محصول در اکثر مناطق کشور، هزينه‌هاي بالاي فرآوري و بسته‌بندي محصول گردو و مشکلات بهداشتي آن، مزيت رقابتي اين محصول را در بازارهاي جهاني با چالش روبه‌رو کرده است طوريکه با وجود سهم 10 درصدي کشور در توليد جهاني اين محصول سهم ناچيزي در تجارت جهاني گردو عايد کشور مي‌شود.

مدير امورباغباني سازمان جهادکشاورزي استان با اشاره به اينکه درخت گردو براساس اطلاعات تاريخي و استنادات فرهنگي، جايگاه خاصي در فرهنگ ايران داشته و اين سرزمين، خاستگاه اصلي آن محسوب مي‌شود، گفت: در سال توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني، توسعه بکارگيري دستگاه گردو شکن مستقل از اندازه، در امر توليد و فرآوري محصول گردو، خواهد توانست رشد ارزنده‌اي را در توليد کيفي محصول و افزايش درآمد بهره‌برداران و جلوگيري از هدر رفت سرمايه بخش کشاورزي به دنبال داشته و حرکت به سوي توسعه پايدار بخش کشاورزي کشور را از رشد قابل توجهي برخوردار کند.

اسکندري با اشاره به اينکه کشت گردو در استان به اندازه يک و دو دهم نفر در هر هکتار ايجاد اشتغال کرده گفت: براي اصلاح باغات درجه دو و جايگزين کردن باغات درجه سه تسهيلات و نهال شناسه دار اصلاح شده داده مي شود و براي تعويض تاج درختان نامرغوب گردو با ژنوتيپ هاي مطلوب نيز تسهيلات اعطا مي شود. /س

برچسب ها: تولید ، گردو ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.