کودتای آمریکا علیه نهضت ملی ایران و سرنگونی دولت «دکتر مصدق»، فاجعه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان توسط عُمّال رژیم پهلوی، تشکیل نخستین مجلس خبرگان قانون اساسی، ساخت اولین تلسکوپ جهان توسط «گالیله»، آغاز قیام تاریخی «مارتین لوتر» علیه مسیحیت کاتولیک و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز شنبه 28مرداد 1391 خورشیدی، 29رمضان 1433 هجری و 18 آگوست 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

کودتای آمریکا علیه نهضت ملی ایران و سرنگونی دولت «دکتر مصدق» (1332 ش)

نهضت ملی ایران با رهبری آیت‌اللَّه سیدابوالقاسم کاشانی و مبارزات قهرمانانه ملت مسلمان ایران در 30 تیر 1331 به اوج خود رسید اما در این میان، اتفاقاتی رخ داد که نهضت مردمی را از مسیر اصلی خارج ساخت و به شکست کشاند. پس از روی کار آمدن مجدد دکتر مصدق، او خواهان افزایش اختیارات بود و آیت‌اللَّه کاشانی که ریاست مجلس هفدهم شورای ملی را برعهده داشت، برای ایجاد اتحاد و جلوگیری از تفرقه، به این لایحه نخست وزیر رای داد. با این حال، مصدق در صدد منزوی کردن مجلس بود و اختیارات بیشتری می‌خواست. این در حالی بود که آیت‌اللَّه کاشانی معتقد بود که مجلس، کمال همکاری را با دولت دارد و نیازی به اختیارات بیشتر نیست.
 سرانجام با خروج شاه از کشور و به وجود آمدن شرایط لازم برای کودتا علیه دکتر مصدق، در حالی که بیش از سیزده ماه از پیروزی‌های چشمگیر مردم در قیام 30 تیر 1331 ش نگذشته بود، این موفقیت‌ها با کودتای آمریکایی 28 مرداد 1332 توسط ایادی سلطنت‌طلب به شکست انجامید و مصدق سرنگون شد و سپهبد فضل‌اللَّه زاهدی، به قدرت رسید و پس از مدتی محمدرضا پهلوی به کشور بازگشت و بار دیگر بر تخت سلطنت تکیه زد. مقدمات کودتایی که در روز 28 مرداد 1332، به عمر حکومت مصدق خاتمه داد، از ده ماه قبل از آن، در پاییز 1331، فراهم آمده بود و طرح اولیه آن نیز پس از بازگشت چرچیل به مقام نخست‌وزیری انگلستان در مهرماه 1331، تهیه گردید. این کودتا با همکاری آمریکا و انگلیس در ایران به وقوع پیوست و از آن پس، ایران به طور مستقیم تحت نفوذ رژیم استکباری آمریکا درآمد.

تشکیل نخستین مجلس خبرگان قانون اساسی جمهوری اسلامی با پیام امام خمینی (ره) (1358 ش)
مرحله تعیین قانون اساسی نظام با تیزبینی و آینده‌نگری حضرت امام خمینی (ره) با موفقیت پشت سرگذاشته شد. از این‌رو، پیش‌نویس قانون اساسی به دستور حضرت امام نگارش یافت و پس از بحث و بررسی پیرامون آن به اطلاع مردم رسید. علی رغم کارشکنی‌ها در دوازدهم مرداد سال 1358 انتخابات خبرگان قانون اساسی صورت گرفت و در 28 مرداد آن سال نیز اولین جلسه مجلس خبرگان قانون اساسی با پیام حضرت امام (ره)، آغاز گردید. سرانجام مجلس خبرگان پس از سه ماه تلاش و فعالیت فوق العاده، کار پر مسؤولیت تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را در بیست و چهارم آبان 1358 در 12 فصل و 175 اصل و با یک مقدمه و مؤخّره تنظیم نمود و در دوازدهم آذر سال 1358 به تصویب نهایی ملت ایران رسید.

درگذشت دکتر آذر اندامی؛ محقق و باکتری شناس برجسته ایران (1363 ش)
آذر اندامی در سال ۱۳۰۵ ش در رشت متولد شد. بعد از اخذ مدرک پایان سال نهم تحصیلات عمومی، پدرش با این‌که فردی روشن‌فکر بود از ادامه تحصیل او ممانعت کرد و وی را به دانشسرای مقدماتی رشت فرستاد. در سال ۱۳۲۴ ش از دانشسرا فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۳۲۵ ش به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و معلم شد. در سال ۱۳۲۹ ش و در حین کار، دیپلم طبیعی را با امتحان متفرقه دریافت کرد. در سال ۱۳۳۱ ش در رشته پزشکی وارد دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۳۷ ش موفق به دریافت گواهینامه دکترای پزشکی گردید و بلافاصله به گذراندن دوره تخصصی زنان و زایمان مشغول گردید.
 پس از پایان دوره تخصصی به وزارت بهداری آن زمان منتقل شد و در نهایت به کار در انستیتو پاستور پرداخت. او پس از مدتی با استفاده از بورس تحصیلی انستیتو پاستور به پاریس رفت و در سال ۱۳۴۶ ش موفق به اخذ گواهینامه باکتریولوژی شد. در سال ۱۳۵۳ ش موفق به دریافت دانشنامه تخصصی علوم آزمایشگاهی بالینی شد. او در سال ۱۳۵۷ ش بازنشسته شد. در همین سال‌ها بود که به تومور مغزی مبتلا شد. دکتر آذر اندامی بانوی تلاشگر ایرانی سرانجام در 27 مرداد سال ۱۳۶۳ هجری شمسی به‌علت آمبولی ریه درگذشت.

فاجعه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان توسط عُمّال رژیم پهلوی (1357 ش)

در فاجعه آتش‌سوزی عمدی سینما رکس آبادان که از سوی ساواک و عوامل رژیم سفّاک پهلوی جهت بدنام کردن انقلاب اسلامی مردم ایران به وقوع پیوست، 377 نفر به طرزی فجیع کشته شدند. در جریان این آتش‌سوزی، تماشاگران سینما که در آن روز، حدود 700 نفر بودند برای فرار از مهلکه به طرف درهای خروجی روی آوردند، ولی درها را بسته یافتند. انتشار این خبر و نمایش فیلم‌ها و عکس‌های این فاجعه، افکار عمومی را به شدت جریحه‌دار ساخت. اما رژیم شاه با متهم کردن نیروهای انقلابی در این حادثه ضد انسانی، قصد داشت تا انقلابیون مسلمان را افرادی متحجّر و مخالف با هُنر و ضد مردم نشان دهد که در این هدف خود ناکام ماند و مردم بیشتر حرف مخالفان را که رژیم را در این فاجعه متهم می‌کرد، می‌پذیرفتند.

وفات «محمد بن حسن شیروانی» عالم بزرگ مسلمان (1098 ق)
محمد بن حسن شیروانی، فقیه، محدث، متکلم، حکیم و جامع معقول و منقول بوده و در این علوم بسیار مُتِبَحِّر به شمار می‌رود. او را به علت کثرت استعداد و اصابت رَای، به وَحیدُ العَصر، سُلطانُ الحُکما و المُتَکَلِّمین نامیده‌اند. اثباتُ النبوةِ و الامامة، اصول الدین و شرح تهذیب شیخ طوسی از آثار وی می‌باشد. وی سرانجام در 65 سالگی در اصفهان درگذشت و در مشهد به خاک سپرده شد. لازم به ذکر است که علامه شیروانی داماد ملامحمد تقی مجلسی و معروف به ملامیرزا است.

درگذشت «ابن فرات» فقیه و مورخ مصری (807 ق)
ابن فرات فقیه، مورخ و خطیب مصری در سال 735 ق در قاهره به دنیا آمد و از اوان نوجوانی در طلب علم برآمد. خصوصیات برجسته‌ ابن فرات، شیفتگی وی به تاریخ بود، به طوری که همواره به تالیف مطالب تاریخی اشتغال داشت. مهم‌ترین اثر این مورخ مسلمان، تاریخ الدُوَلِ و المُلوک نام دارد که به تاریخ ابن فرات نیز مشهور است. او در این اثر، حوادث و وقایع قرون ششم تا هشتم هجری قمری را به نگارش درآورده است. اسماءُ الصَّحابه و تاریخُ العِباد و البِلاد از دیگر آثار اوست.

وقوع غزوه‌ی «حنین» به فرماندهی پیامبر بزرگ اسلام (ص) (8 ق)
پس از فتح مکه به دست مسلمانان، گروهی از قبایل اطراف مکه به منظور مقابله با لشکر اسلام متحد شدند. خبر اجتماع این قبایل به رسول خدا (ص) رسید و آن بزرگوار برای درهم شکستن مقاومت مشرکان، سپاهی تجهیز کرد و به سوی حنین حرکت فرمود. در این نبرد ابتدا مسلمین شکست خورده و روی به هزیمت نهادند، اما با تدبیر و تلاش رسول اکرم (ص) و یاران وفادارش همچون علی (ع)، بار دیگر فراریان برگشتند و طی نبردی سهمگین، دشمنان را شکست دادند. بعد از شکست دشمن، غنایم بسیار زیادی نصیب سپاه اسلام شد.

تولد دانشمند کم نظیر و عالم بزرگوار شیعه «علامه حلّی» (648 ق)
ابومنصور حَسن بن سدید الدین معروف به علامه، در شب 29 رمضان سال 648 ق در حله ی عراق به دنیا آمد. پس از فراگیری مقدمات، به محضر عالمان بزرگواری همچون محقق حلی، خواجه نصیرالدین طوسی، کاتبی قزوینی و سید بن طاووس و... راه یافت و به مدارج عالی علمی رسید. پس از درگذشت محقق حلی، در 28 سالگی مرجعیت مسلمانان را به عهده گرفت. وی اُلجایتو فرمانروای مغول را به پذیرش مذهب تشیع تشویق کرد که این امر در رواج مذهب تشیع بسیار موثر بود. علامه حلی نخستین فقیهی بود که ریاضیات را واردِ فقه نمود و فقه استدلالی را تکامل بخشید. کشفُ المَقال فی احوالِ الرِّجال، تبصِرَةُالمُتعَلِّمین، تَذکِرَةُالفُقهاء، الاَسرار و ده‌ها کتاب ارزشمند دیگر از آثار وی می‌باشد. وی در 21 محرم سال 726 ق در 78 سالگی بدرود حیات گفت و در نجف اشرف مدفون شد.

ساخت اولین تلسکوپ جهان توسط «گالیله» در ونیز (1609 م)
گالیلو گالیله، منجم و دانشمند معروف ایتالیایی در طول حیات علمی خود، علاوه بر ریاضیات به نجوم و اخترشناسی علاقه‌مند بود. هنگام تدریس در دانشگاه ونیز، خبر اختراع تلسکوپ را شنید و پس از چندی یک هلندی، نمونه‌ای از این تلسکوپ را به ونیز آورد. با اطلاع گالیله از این موضوع، علاقه به اخترشناسی او باعث شد تا شروع به ساختن تلسکوپ کند. وی بیشتر قطعات تلسکوپ را به تنهایی ساخت، حتی عدسی‌های آن را با سنگ، صیقل داد و برای بهره برداری آماده نمود و کارساخت تلسکوپ را در 18 اوت 1609 م به پایان برد.

آغاز قیام تاریخی «مارتین لوتر» علیه مسیحیت کاتولیک (1517 م)
مارتین لوتر، مؤسس فرقه پروتستان در 13 مه 1483 م در آلمان به دنیا آمد. وی پس از فراگیری فلسفه، حقوق، ادبیات و موسیقی، با تاثیر از زمان، استاد علوم مذهبی گردید. آغاز قیام لوتر بر ضد کلیسای کاتولیک و استبداد مذهبی بر سر مسئله آمرزش گناهان از طرف کشیشان و پاپ بود. پروتستان که معنی معترض داشت در ابتدا با انگیزه اصلاح کلیسای کاتولیک آغاز شد. از جمله ویژگی‌های اخلاق و تفکر پروتستانی، خردگرایی، تاکید بر آزادی فردی، تساهل و مدارا، تکیه بر تولید و گسترش ثروت، عبادت دانستن کار، موهبت الهی دانستن ثروت و پسندیده دانستن آن را می‌توان برشمرد.

برخی از رویدادهای 18 اوت
1894: ایجاد «دفتر مهاجرت» برای کنترل و قاعده مند کردن مهاجرت به این کشور.
1958: افتتاح رادیو مخفی انقلاب با نطق فیدل کاسترو در جریان انقلاب کوبا.
1961: کار ساختن دیوار سیمی برلین (باسیم خردار - موقت) به پایان رسید.
1965: آغاز بزرگ‌ترین حمله امریکا از زمین و هوا و دریا در ویتنام شمالی

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: تقویم روز ، شبانه ، کشکول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار