آغاز بازگشت آزادگان سلحشور به میهن پس از سال‌ها اسارت، تأسیس بانک ملی ایران، تولد «ابن عربی» دانشمند بزرگ مسلمان، رحلت «علامه محمدباقر مجلسی» صاحب کتاب «بِحارُالانوار»، ترور «ملاصالح خسروی» روحانی اهل سنت، توسط عوامل ضدانقلاب و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

 به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 5شنبه 26مرداد 1391 خورشیدی، 27رمضان 1433 هجری و 16 آگوست 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

آغاز بازگشت آزادگان سلحشور به میهن پس از سال‌ها اسارت (1369 ش)

روز 26 مرداد سال 1369، میهن اسلامی شاهد حضور آزادگان سرافرازی بود که پس از سال‌ها اسارت در زندان‌های مخوفِ رژیم بعث عراق، قدم به خاک پاک میهن اسلامی خود گذاشتند. ستاد رسیدگی به امور آزادگان که در 22 مرداد 69 تشکیل شده بود مسدولیت تبادل انبوه اسرا را به عهده داشت. این ستاد با مساعدت و همراهی دیگر دستگاه‌ها، تبادل حدود چهل هزار آزاده را با همین تعداد اسیر عراقی انجام داد.

رحلت عالم بزرگوار «سید محمدعلی بروجردی» (1381 ش)

آیت اللَّه سیدمحمدعلی کاظمینی بروجردی در سال 1303 ش در بروجرد زاده شد. وی پس از فراگیری تحصیلات مقدماتی به هنگام عزیمت آیت‌اللَّه بروجردی به قم، راهی این شهر گردید و به مدت چهارده سال نزد حضرات آیات عظام سید محمد حجت کوه کمره‌ای، سید محمدتقی خوانساری و ... به کسب علم پرداخت. وی در سال 1336 ش به تهران رفت و به مدت نیم قرن به تدریس، تالیف و تبلیغ دین همت گماشت. برخی از آثار ایشان عبارتند از: لسانُ المسلمین، نهایةُ الکلام، مراحلُ الآخره، مجموعه دانش و اسلام و دیگران. ایشان سرانجام در 27 مرداد 1381 ش در 78 سالگی چشم از جهان فرو بست و در مسجد نور تهران به خاک سپرده شد.

قیام زنگیان به رهبری «صاحِبُ الزَّنج» علیه عباسیان در جنوب عراق (255 ق)
علی بن محمد معروف به صاحب الزنج، در 27 رمضان سال 255 قمری قیام بزرگی را علیه عباسیان برپا نمود. وی با وعده‌ آزادی، رفاه و برخورداری از حقوق مناسب اجتماعی به بردگان، توانست هزاران تن را آماده‌ قیام کند. سرانجام در سال 257 قمری، شهر بصره را به تصرف خویش درآورد و با بنای شهری به نام «مختاره» به تبلیغ نظرات خویش و جنگ با عباسیان پرداخت. این جنگ چندین سال طول کشید تا این که پس از چهارده سال تسلط صاحب الزنج بر بصره، لشکریانش به حسادت، خودخواهی و تفرقه مبتلا شده و در جنگ با عباسیان کوتاه آمدند. سرانجام در دوم صفر سال 270 قمری با کشته شدن صاحب الزنج در جنگ با ابواحمد موفق عباسی، قیام زنگیان به نابودی گرایید.

رحلت «علامه محمدباقر مجلسی» صاحب کتاب شهیر «بِحارُالانوار» (1110 ق)

علامه محمدباقر مجلسی دانشمند بزرگ دوران صفوی، در سال 1037 ق در اصفهان به دنیا آمد. وی درس و بحث را از چهارسالگی نزد پدر عالمِ خود، علامه محمدتقی مجلسی آغاز کرد و در چهارده سالگی از ملاصدرا اجازه‌ روایت گرفت. علامه شوشتری، شیخ حُرِّ عاملی و ملامحسن فیض کاشانی از جمله اساتید ایشان بودند. جمع‌آوری احادیث و روایات اهل‌بیت (ع)، علامه مجلسی را به فکر تالیف کتاب گرانسنگ «بحارالانوار» انداخت و آن را در یکصد و ده جلد، تدوین کرد. تعداد تالیفات علامه را ششصد جلد ذکر کرده‌اند. وی سرانجام در 74 سالگی درگذشت و در کنار پدر بزرگوار خویش، در مسجد جامع اصفهان مدفون شد.

تولد ابوبکر محمدبن علی حاتمی معروف به «ابن عربی» دانشمند بزرگ مسلمان (560 ق)
ابوبکر محمد حاتمی مشهور به محیی‌الدین بن عربی و ملقب به شیخِ اکبر در سال 560 ق در اندلس به دنیا آمد. او در جوانی به ملاقات مشایخ صوفیه رفت و طریقت آنان را در پیش گرفت. وی در سی سالگی سراسر اندلس و مغرب را گشته بود. سپس ازشهرهای بیت المقدس، مکه، بغداد، حَلَب و منطقه‌ی آسیای صغیر دیدار نمود و در دمشق اقامت گزید. ابن عربی در این سفرها به کسب دانش و معرفت و تدریس و نگارش کتاب مشغول شد. موضوع اصلی رسالات وی تصوف و عرفان است ولی در عین حال، تمامی علوم دینی از قبیل حدیث، تفسیر، سیره، فقه، نجوم و... را دربرمی‌گیرد. کتب فُصوصُ الحِکَم، المَبادی و الغایات و الفُتوحات المکیّه از آن جمله‌اند. ابن عربی در سال 638 ق در 78 سالگی
در دامنه‌ کوه قاسیون در دمشق مدفون گردید.

تأسیس بانک ملی ایران(1324 ق)
احساسات ملی که از وامهای گذشته و رفتار بانکهای بیگانه جریحه دار شده بود تاسیس بانک ملی را خواستار شد و جمعی از بازرگانان و صرافان متعهد مشارکت در این بانک شدند و در آذرماه 1285 با اعلان عمومی و علاقه مردم به تاسیس یک بانک اعتباری ملی در ایران انتشار یافت. سرانجام پس از پایان جنگ جهانی اول و خروج اشغالگران از ایران، قانون تاسیس بانک ملی ایران در جلسه مورخ 14 اردیبهشت 1306 به تصویب مجلس رسید و اساسنامه بانک در 14 تیر ماه 1307 مورد تصویب کمیسیون مالیه مجلس قرار گرفت و در روز سه شنبه 20 شهریور 1307 بانک ملی ایران در تهران رسماً کار خود را آغازکرد.

تأسیس جمهوری اندونزی توسط سوکارنو (1945 م)
شانزدهم آگوست ۱۹۴۵ م دکتر احمد سوکارنو تقریباً بلافاصله پس از اعلام پایان جنگ جهانی دوم در خاور دور -به‌دنبال تأسیس یک دولت موقت- استقلال وطنش را اعلام کرد و آن مجمع‌الجزایر را جمهوری اندونزی خواند. اندونزی از جمله مناطق اشغالی ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم بود که ژاپنی‌ها اشغال آن را با شعار «اخراج غرب از آسیا» آغاز کرده بودند. نیروهای ژاپنی پس از اخراج هلندی‌ها، جای آنان را در اندونزی گرفته بودند. سال‌ها طول کشید تا استقلال اندونزی تحقق یافت.

مرگ خانم «مارگارت میچل» نویسنده معروف امریکایی (1949 م)

مارگارت میچل، در هشتم نوامبر 1900 م در آتلانتا امریکا به دنیا آمد. میچل در بیست سالگی کار داستان‌نویسی و تهیه گزارش برای برخی روزنامه‌های آتلانتا را آغاز کرد. در همین سال بود که مارگارت، نوشتن رمان تاریخی و معروف خود به نام بر باد رفته را آغاز کرد و طی ده سال آن را به صورت داستانی هزار صفحه‌ای درآورد. این کتاب در سال 1936 م به چاپ رسید و جایزه پولیتْزِر را برای وی به ارمغان آورد. بر باد رفته سرگذشت غم‌انگیز مردم جنوب امریکا در جریان جنگ‌های داخلی و پس از آن است. در سال 1937 م از بر باد رفته فیلمی ساخته شد. مارگارت میچل سرانجام در 16 اوت 1949 م در اثر تصادف در 49 سالگی درگذشت.

ترور «ملاصالح خسروی» روحانی مبارز اهل سنت، توسط عوامل ضدانقلاب (1360 ش)
ملاصالح خسروی از روحانیان مبارز اهل سنتی بود که از سالیان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، علیه رژیم پهلوی و دفاع از اسلام و وحدت اسلامی به پا خاسته بود و در این راه، حبس و شکنجه‌های فراوانی در زندان‌های سنندج و تهران به جان خرید. وی پس از پیروزی انقلاب، منادی وحدت و دفاع از انقلاب و امام بود. ملاصالح خسروی در زمان حیات خویش، با زبان گویایش، همواره رسواگر امپریالیسم و بازیچه‌های پست داخلیش همچون گروهک‌های خودفروخته دموکرات، کومله و منافقین بود تا اینکه به هنگام اذان مغرب در مسجد جامع سنندج مورد اصابت گلوله‌های کینه توزانه ضدانقلاب قرار گرفت و به همراه فرزندش به لقاء اللَّه رسید.

برخی از رویدادهای 16 اوت
1513:
شکست ارتش فرانسه به دست هانری هشتم پادشاه انگلستان.
1914: با ورود نیروهای آلمان به خاک بلژیک، دولت این کشور پایتخت را از بروکسل به آنتورپ منتقل ساخت.
1960: قبرس که پس از سلطه عثمانی، در استعمار انگلستان بود در پی مبارزات مسلحانه مردم آن جزیره استقلال یافت.
1960: در کنگو که استقلال خود را از استعمار بلژیک به دست آورده بود نظام جمهوری اعلام شد.
1974:
اعلام آتش بس ارتش ترکیه پس از تصرف منطقه ترک نشین شمال قبرس.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

برچسب ها: تقویم روز ، تاریخ ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار