شاید همه شما گیلان رو به آب و هوای بی نظیرش و یا جنگل و دریاش بشناسید اما هنرمندان چیره دست این استان دست بافته هایی دارند که شاید به دلیل نپرداختن رسانه ها و د مردم به اون خیلی تو کشور جایگاهی نداره درحالیکه از نظر زیبایی واقعا خیره کننده و چشم نوازه...

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گيلان یکی از این هنرهای زیبا که مختص هنرمندان چیره دست رشتیه،رشتی دوزی یا همان قلابدوزی رشتیه که از قدیمترین انواع رودوزی هاست که قدمت آن به سالهای 550 تا 320 قبل از میلاد می رسد.

در این دوخت زمینه پارچه که از جنس ماهوت است بوسیله نخهای ابریشمی رنگارنگ با نقوشی زیبا،بدیع و اصیل تزیین می شود.در قلابدوزی ،نقوش بصری زیبا و ماهرانه ای در زمینه ای تیره دوخته می شود که بسیار چشم نواز است.علاقه خاص هنرمندان گیلانی به نقوش گیاهی و هندسی با رنگ های جذاب و ناب ،از عشق به طبیعت سرچشمه گرفته و این یکی از خصوصیت و ویژگی های اصیل هنر بومی منطقه محسوب می شود.

جالبه بدونین که معروفترین قلابدوزان رشت مردها هستند و از قلابدوزان قدیمی این هنر می توان استاد حسین رشتی ،هدایت فرودی،حسین مظلوم،عباس حافظی و عباسعلی بی پناه را نام برد.

استاد کاران قلابدوزی رشتی به دوشیوه سنتی و فی البداهه نخ های رشتی دوزی را رنگ می کنند و انواع قلابدوزی رشتی عبارتند از گلدوزی،رودوزی ،تکه دوزی ،دندان موشی ،کومه پیچو..پس اینبار که به گیلان سفر کردید بین سوغاتیهای مختلفی مثل کلوچه و بادام و زیتون  یک رشتی دوزی زیبا هم به سوغاتی تون اضافه کنید که تو دیوار خونتون جلوه زیبا از ره آورد سفر به گیلان باشه./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.