اقتصاد مقاومتي به تعبير بسياري از كارشناسان مسايل اقتصادي، رويارويي و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف‌كننده است، اقتصادي كه منفعل نيست.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران ، اقتصاد مقاومتي به تعبير بسياري از كارشناسان مسايل اقتصادي، رويارويي و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف‌كننده است، اقتصادي كه منفعل نيست و در مقابل اهداف اقتصادي سلطه گر ايستادگي مي‌كند، سعي در تغيير ساختارهاي اقتصادي موجود و بومي‌سازي آن براساس اهداف جهاني دارد.

از آنجايي كه ايران با وجود اعمال تحريم‌هاي مختلف از سوي كشورهاي غربي به اقتصاد خوكفا و قابل تاملي دست يافته است، بسياري از صاحبنظران بر استفاده از راهبردهاي اقتصاد مقاومتي در ابعاد مختلف و بهره گيري از اين شيوه در كشور تاكيد دارند.

*ديدگاه رهبر انقلاب پيرامون اقتصاد مقاوتي

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با كارگزاران نظام در مرداد ماه سال جاري نيز با اشاره به اهميت اقتصاد مقاومتي به تبيين اركان اين موضوع پرداخته و افزودند: " مسئاله اقتصاد مقاومتى مهم است، البته اقتصاد مقاومتى الزاماتى دارد كه مردمى كردن اقتصاد، جزو لاينفك اقتصاد مقاومتى است كه بايد انجام بگيرد. البته كارهائى انجام گرفته و تلاش‌هاى بيشترى نيز در راستا  بايد انجام شود."

رهبر انقلاب به توانمند سازي  بخش خصوصى تاكيد و بيان داشتند:" با توانمدسازي بخش خصوصي  چرخه توليد  به حركت در مي‌آيد و كارگران به فعاليت اقتصادى تشويق مي شوند، هم سيستم بانكى كشور، دستگاه‌هاى دولتى كشور و دستگاه‌هايي كه مي‌توانند كمك كنند - مثل قوه‌ مقننه و قوه‌ قضائيه - كمك كنند و كاهش وابستگي به صنعت نفت يكى ديگر از الزامات اقتصاد مقاومتى است."

ايشان همچنين فرمودند: "ما اگر بتوانيم از همين فرصت كه امروز وجود دارد، استفاده كنيم و تلاش كنيم نفت را با فعاليت‌هاى اقتصادىِ درآمدزاى ديگرى جايگزين كنيم، بزرگترين حركت مهم را در زمينه‌ اقتصاد انجام داده‌ايم موفق خواهيم بود و امروز صنايع دانش‌بنيان از جمله‌ى كارهايي است كه ميتواند اين خلأ را تا ميزان زيادى پر كند."
 
**مساله مديريت مصرف، يكى از اركان اقتصاد مقاومتى است

حضرت آيت الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: "مصرف متعادل و پرهيز از اسراف و تبذير در دستگاه‌هاى دولتى ودستگاه‌هاى غير دولتى، هم آحاد مردم و خانواده‌ها بايد به اين مسئله توجه كنند؛ كه اين واقعاً جهاد است."

 ايشان در ادامه فرمودند: "امروز پرهيز از اسراف و ملاحظه‌ى تعادل در مصرف، بلاشك در مقابل دشمن يك حركت جهادى است؛ انسان مي‌تواند ادعا كند كه اين اجر جهاد فى‌سبيل‌اللّه‌ را دارد."

مقام معظم رهبري يك بُعد ديگرِ مساله اقتصاد مقاومتي را تعادل در مصرف و مديريت مصرف دانسته و فرمودند: "ما از توليد داخلى استفاده كنيم؛ اين را همه‌ى دستگاه‌هاى دولتى توجه داشته باشند - دستگاه‌هاى حاكميتى، مربوط به قواى سه‌گانه - سعى كنند هيچ توليد غير ايرانى را مصرف نكنند؛ همت را بر اين بگمارند."

ايشان در نهايت اشاره کردند: "آحاد مردم هم مصرف توليد داخلي را بر مصرف كالاهايى با مارك‌هاى معروف خارجى - كه بعضى فقط براى نام و نشان، براى پز دادن، براى خودنمائى كردن، در زمينه‌هاى مختلف دنبال مارك‌هاى خارجى مي‌روند - ترجيح بدهند. خود مردم راه مصرف كالاهاى خارجى را ببندند."

**نشستي پيرامون نهادينه کردن اصول اقتصاد مقاومتي برگزار شد

 در راستاي تحقق منويات رهبر فرزانه انقلاب مبني بر توسعه اقتصاد مقاومتي، نشستي درمورد اين مساله برگزار شد.

در این نشست که در محل سالن اجتماعات فروشگاه دائمی اختراعات نوآوران برگزار شد، محمود تولایی با اشاره به بیانات رهبر فرزانه انقلاب در رابطه با ورود آمریکا به عرصه جهانی در نیمه دوم هزاره دوم به عنوان یک کشور مقتدر و محبوب با در دست داشتن علم و فناوری و سرمایه و تاثیر بر روی بسیاری از کشور‌های دنیا از جمله ایران، تصریح کرد: بیانات مقام معظم رهبری در مورد تغییر وضعیت دنیا و صف آرایی عظیم امروز کشور‌ها در ابتدای هزاره سوم که عرصه تلالو فناوری هاست، یک هشدار جدی است.

وی با بیان اینکه امروز در دنیا فضایی پدید آمده که کشور‌ها به دنبال حفظ و انحصار فناوری برای خود هستند تا در فضای رقابتی اقتصاد شکست نخورند، خاطرنشان کرد: در چنین فضایی  اساس قدرت کشور ها در اختیار داشتن قدرت نرم، تفکر خردمندان و ابزارهای فناورانه است، بنابراین نقش مخترعان و مبتکران و افراد خلاق بیش از پیش نمایان می‌شود.

ابزارو جهاد علمی تفکررا مغز افزار و خرد توانمندان عنوان کرد گفت:  تولايي  دفاع مقدس را دلدادگي به ميهن واسلام و رهبری حکیم و ایثار و از خودگذشتگی خلأهای کمبود سلاح و مهمات سخت افزار جنگ را برای رزمندگان پر می‌کرد، امروز نیز این ویژگی ها در عرصه جهاد علمی بکار می‌آید.

رئیس سازمان بسیج علمی با انتقاد از برخی پیچ و خم‌های اداری و برخورد‌های نادرست با جوانان خلاق و مبتکر اظهارداشت: هر کس که در عرصه جهاد علمی و اقتدار علمی کشور که به فرموده رهبر معظم انقلاب اساس امنیت و پیشرفت است، ورود کند، بسیجی است.

وی با تاکید براینکه بسیج علمی به هیچ وجه قصد ندارد که تعهدات و مسئولیت‌های نهاد های دولتی را برعهده بگیرد و جایگزین آنها شود، گفت: بسیج علمی امتداد مردمی همه دستگاه‌های نظام و حاکمیت است و درصدد است تا در یک قالب مردم نهاد با حمایت از خلاقیت های جوانان فرصت آفرینی کند..

همچنین در این نشست برخی از مخترعان و مبتکران به بیان دیدگاه خود در رابطه با اقتصاد مقاومتی و چالش های پیش روی تجاری سازی اختراعات پرداختند.

در ادامه این نشست که به نوبت دوم بعد از افطار انجامید، لاله افتخاری نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی پس از استماع سخنان مخترعان، از تلاش مجلس برای پیگیری امور مرتبط با مخترعان خبر داد و و گفت : فراکسیون مخترعان و مبتکران درصدد است تا خلا های قانونی موجود در این زمینه را مرتفع کند.

**اقتصاد مقاومتي در پي عدم وابستگي به نفت

همچنين حجت‌الاسلام احمد سالك نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي  با‌ اشاره به اينكه مبناي اقتصاد مقاومتي بر پايه ارزش‌هاي ديني بنا شده به باشگاه خبرنگاران گفت: اقتصاد مقاومتي به‌ وسيله عدم‌ وابستگي به نفت شكل مي‌گيرد چراكه درآمدهاي‌ نفتي به‌علت سهل‌الوصول بودن، از نوآوري در عرصه توليد جلوگيري مي‌كند.
 
وي بابيان اينكه براي تحقق اقتصادمقاومتي بايد از تك‌ محصولي‌ بودن در صادرات جلوگيري كنيم، تصريح كرد: اقتصاد مقاومتي با معيارهاي دين‌اسلام گره‌خورده است چراكه دين اسلام همواره برخودكفايي مسلمانان در عرصه‌هاي گوناگون تاكيد دارد.
 
نائب‌ رئيس‌كميسيون‌ فرهنگي‌مجلس درپايان درباره اقدامات مجلس در شكل‌گيري اقتصاد مقاومتي خاطر نشان كرد: مجلس در سال حمايت از توليدملي، كار و سرمايه‌ايراني كميسيون ويژه‌اي را كه ناظر بر اصل44 قانون‌اساسي است ترتيب داد تا بتواند وظيفه خود را در تشكيل اقتصادمقاومت نماينده مردم مراغه در مجلس اجرايي‌كردن فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر اقتصاد مقاومتي را راهكار مبارزه با تحريم‌هاي يكجانبه غرب عليه كشورمان دانست..


**با عزم جدي ازمنويات رهبري و توليدات داخلي حمايت مي کنيم

 مهدی دواتگری نماينده مردم مراغه و عجب‌شير در مجلس در نشست علنی  روز دوشنبه ۲۳ مرداد در بهارستان و در نطق میان دستور گفت: با توجه به حادثه اخیر زلزله در استان آذربایجان شرقی از تمامی نهادها و ارگان‌های مسوول به خصوص صداوسیما می‌خواهم تا نسبت به پوشش خبری این حادثه حساسیت بیشتری داشته و به وظیفه ذاتی خود در زمینه اطلاع‌رسانی شفاف عمل کند.

وي ادامه داد: مهم‌ترین راهکار در مقابله با تحریم‌های اقتصادی پیروی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بوده و همگان باید با عزم جدی از تولیدات داخلی حمایت کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این که در سال های اخیر برخی کشورهای اروپایی و غربیها نسبت به اعمال تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه ملت ایران اقدام کرده‌اند تصريح کرد: از همین جا به همه کشورهای غربی و اروپایی اعلام می‌کنم که ملت ایران با اتکا به خداوند متعال و تخصص دانشمندان داخلی از هر گونه تحریم‌ها هراسی نداشته و در برابر آنها ایستادگی خواهد کرد.

دواتگري در پايان در تشريح مشكلات حوزه انتخابيه خود از مسئولان خواست تا نسبت به اتصال جاده مراغه به راه اصلی تهران ـ تبریز، تعیین اعتبار برای نوسازی و بهسازی راه آهن مراغه و ارومیه و همچنين  توسعه گردشگری درشهرهای مراغه و ارومیه اقدام كنند.
 
**همسويي مدافعان به اصطلاح مدافع حقوق بشر با آمريکا
 
 در همين راستا حجت‌الاسلام حبیب برومند نماينده مردم پارس‌آباد و بيله‌سوار در نطق میان دستور خود در نشست علنی مجلس گفت: امروز دشمن سلطه‌طلب، ایران را در محاصره کامل عملی قرار داده است و با جاسازی وسایل جاسوسی و رهگیری در اکثر کشورهای به اصطلاح همسایه از هوا و دریا کارها و حرکات ما را زیر نظر دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: در میان زورگویی آمریکا و ایادی آن حتی یک صدای اعتراض در دنیا وجود ندارد و نعره مستانه غرب جهانیان را مرعوب کرده است و سازمان‌های به اصطلاح مدافع حقوق بشر با آمریکا همسویی نشان می‌دهند.

برومند با بیان اینکه تنها ایران در مقابل جنایات، بی‌عدالتی‌ها و چپاول‌های آمریکا ایستاده است، گفت: آمریکا ما را محاصره کرده تا به زعم خود جلوی پیشرفت ایران را بگیرد و اینک دشمن با سلاح محاصره اقتصادی وارد میدان نبرد شده است و ما با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب با آنچه که در توان داریم به این جنگ اقتصادی رفته ایم به شرط اینکه وزارتخانه های مرتبط با مسائل اقتصادی با برنامه ریزی دقیق و هماهنگی کامل اقدام به پیش بینی و رفع نیاز مردم کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی را راه مقابله با تحریم ها دانستند، اظهار داشت: هم اکنون وظیفه دولتمردان و فرهیختگان اقتصادی این است که با گوش سپردن به فرامین مقام معظم رهبری منویات ایشان را عملیاتی و کاربردی کنند.

وی در پايان با اشاره به پروژه‌های زیربنایی از جمله پروژه‌های کشاورزی گفت: لازم و ضروری است که بر پروژه‌های کشاورزی با دقت نظارت شود.

دبير اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اصفهان گفت: مديريت ارتباط بين صنعت و دانشگاه، توجه به چرخه توليد علمي، تجاري سازي و حضور اقتصاد کشور در بازار مصرف از راهكارهاي رسيدن به اقتصاد مقاومتي است..

**اقتصاد مقاومتي در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري

رضا جوادمحب دبير اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اصفهان ، با تاكيد بر اينكه اقتدار در اقتصاد مقاومتي، جمهوری اسلامي ایران را به آرمان‌هاي بزرگ خود خواهد رساند، گفت: اقتصاد مقاومتي يکي از مطالبات امام‌خميني‌ (ره) در طرح‌هاي اجرايي جهاد کشاورزي و سازندگي در کشور بود که اکنون توسط مقام معظم رهبري  هم مورد پي‌گيري قرار گرفته است.

وي مولفه‌هاي اقتصاد مقاومتي در کشور را طبق بيانات مقام معظم رهبري اين‌گونه عنوان كرد: عدم وابستگي کشور به عنصر نفت و مردمي كردن اقتصاد که به عنوان دو مولفه مهم مد نظر است و مسئولان بايد براي تحقق اين هدف بزرگ تدابير لازم و هوشمندانه‌اي را اتخاذ کنند.

جوادمحب خاطر نشان كرد: مديريت ارتباط بين صنعت و دانشگاه، توجه به چرخه توليد علمي، تجاري‌سازي و حضور اقتصاد کشور در بازار مصرف از راهكارهاي لازم براي رسيدن به مولفه‌ها‌ي اقتصاد مقاومتي است.

اين فعال دانشجويي در ادامه افزود: پي‌گيري صحيح خصوصي‌سازي در کشور، ثبات در سياست‌هاي اقتصادي و هم‌چنين آماده‌سازي بازار امن براي سرمايه‌هاي ملي از ديگر راهکارهاي تحقق اقتصاد مقاومتي در کشور است.

دبير جامعه اسلامي دانشگاه صنعتي اصفهان به نقش دانشجويان در اين زمينه اشاره و تصريح كرد : مطالبه‌گري دانشجويان از مسئولان مربوطه و انجام كارهاي پژوهشي دانشگاهي  توسط دانشجويان در پيشبرد اين هدف به بهترين شکل ، قطعا موثر خواهد بود.

"انتهاي پيام"/پ3
برچسب ها: اقتصاد ، مقاومتی ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار