در حال حاضر سامانه 1590 پاسخگوی سوالات مردم در خصوص پزشک خانواده در برخی از استان ها است که تا آخر سال این سامانه در کل کشور جوابگو خواهد بود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر شریعتی، رئیس برنامه پزشک خانواده شب گذشته در اجلاس روسای انجمن های علوم پزشکی که در تالار ابن سينا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شده بود افزود: هدف ما این است که یک ارتباط مستقیم با انجمن های علوم پزشکی به منظور اصلاح و تکمیل برنامه پزشک خانواده داشته باشیم و از آنها به عنوان یک گروه مشورتی استفاده کنیم. بنابراین از هر انجمن می خواهیم یک نماینده به دفتر پزشک خانواده به منظور ایجاد شبکه تفکر معرض کنند.

وی با اشاره به این سامانه 1590 در برخی از استان ها جوابگوی سوالات مردم در خصوص پزشک خانواده است گفت: این سامانه تا پایان سال در تمام استان ها پاسخگو مردم خواهد بود و حتی جایگزین سامانه 8999 استان تهران هم خواهد شد.

شریعتی با بیان این که اصلاحاتی در برنامه پزشک خانواده صورت گرفت عنوان کرد: در برنامه اولیه ساعت کار پزشکان خانواده در دو شیفت صبح و بعد از ظهر به صورت اجباری بود که بعد از اصلاحات پزشکان هم می توانند به صورت شش ساعته به ارائه خدمات بپردازند، همین افزایش سرانه از 1750 به 2100 تومان از دیگر اصلاحات برنامه پزشک خانواده است.

وی با اشاره به این که انتقاداتی برای به کارگیری ماماها در برنامه پزشک خانواده وارد شده است تصریح کرد:  برخی از خدمات در پکیج خدمتی ما بدون مجری بودند که اگر می خواستیم دستیار پزشک در این زمینه تربیت کنیم زمان بر مي شد.بنابراين قرار شد از ماماها براي ارائه خدمات استفاده كنيم.

رئیس برنامه پزشک خانواده ادامه داد: این استفاده از ماماها به معنای تضعیف جایگاه ماما ها در کشور نیست.

*افزایش درآمد متخصصین با اجرای پزشک خانواده

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خیلی از افراد معتقدند که برنامه پزشک خانواده یک برنامه غریبی است و با آن مخالفت می کنند. در حالی که باید توجه داشت که این افراد به خاطر به خطر افتادن منافع خود با این برنامه مخالفت می کنند.

وی اظهار داشت: ما در کشور بیشتر پول را به جای این که صرف خدمات انسان ها کنیم آن را صرف تجهیزات و دارو می کنیم که با اجرای برنامه پزشک خانواده این امر برعکس می شود.

وی افزود: درآمد متخصصین و فوق تخصص با اجرای برنامه پزشک خانواده افزایش می یابد به طوری که وقتی فردی از طریق نظام ارجاع به متخصصین ارجاع داده شود به ازای هر ویزیت، 3 ویزیت به آنها پرداخت می شود که اگر این متخصص در بخش دولتی باشد علاوه بر سه ویزیت یک ویزیت اضافه هم دریافت می کنند.

وی یاد آور شد: ما بخش خصوصی را برای اولین بار مجبور کردیم تا ویزیت بخش خصوصی را پرداخت کند./ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار