استعمال سيگار و دخانيات امكان بروز لنفوم هوچكين و لوسمي را بين زنان افزايش مي‌دهد.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌دا، نتايج اخير محققان انجمن تحقيقات سرطان انگلستان نشان داده است كه زنان سيگاري كه در روز حدود 20 نخ سيگار مصرف مي‌كنند تا 2 برابر بيشتر از زنان غيرسيگاري در معرض خطر ابتلا به لنفوم هوچكين و سرطانهاي بافت‌هاي خون‌ساز بدن شامل مغز استخوان و دستگاه لنفاوي قرار مي‌گيرند.
 
در ادامه اين گزارش محققان با بررسي 3/1 ميليون زنان ميانسال در طول يك دوره 10 ساله مشاهده كردند كه 9000 زن در اين مطالعه مبتلا به سرطان خون و يا مغز استخوان بوده‌اند كه طي اين 10 سال از هر 1000 نفر زن غيرسيگاري يكي با اين سرطان‌ها گزارش شده است و اين در حالي است كه تعداد 8 زن سيگاري از هر 1000 نفر با اين سرطان‌ها گزارش شده است.
 
نتايج حاصل از اين گزارش همچنين مي‌افزايد: اكثر مردم مي‌دانند كه سيگار كشيدن و مصرف دخانيات باعث ايجاد سرطان‌هاي ديگري نيز مانند سرطان ريه، دهان و گلو مي‌شود ولي فقط تعداد كمي از آنها اطلاع دارند كه توتون و تنباكو مي‌تواند باعث بروز سرطان‌هاي كبدي، لوزالمعده، روده، كليه و رحم و مثانه نيز شود.
 
براساس اين گزارش محققان افزودند: 2 راه براي از بين بردن بيماري‌هاي ناشي از مصرف سيگار وجود دارد كه يكي كمك به افراد سيگاري جهت ترك سيگار است و دوم جلوگيري از نوجوانان و جوانان از شروع به سيگار كشيدن در وهله اول است.
 
گفتني است سيگار كشيدن علاوه بر سرطان‌هاي ريه و مغز استخوان و ديگر سرطان‌هاي ذكر شده، خطر بروز حمله قلبي و سكته مغزي را نيز در پي دارد.
 
شايان ذكر است كه لنفوم هوچكين نوع خاصي از لنفوم يا سرطان است كه با رشد غيرطبيعي سلول‌ها در دستگاه لنفاوي همراه است./عط
برچسب ها: سرطان ، مغز استخوان ، ریه ، سکته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار