ارتقا سطح بهداشت در کشور باعث شده که امید به زندگی در زنان ایرانی به 74.8 سال و در مردان 72.4 سال برسد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت شب گذشته در اجلاس روسای انجمن های علوم پزشکی که در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شده بود افزود: DHS که شاخص سلامت ایرانیان است طی 10 سال گذشته انجام نشده بود وزارت بهداشت در سال 90 انجام داد و اطلاعات خوبی از شاخص های جمعیت و سلامت در ایرانیان را بدست آوردیم.
 
وی گفت: در حال حاضر بار بیماری ها به سمت بیماری های غیر واگیر در حال حرکت است به طوری که 45 درصد علت مرگ در کشور ناشی از بیماری های قلبی و عروقی، 12درصد ناشی از سرطان ها، 18 درصد ناشی از حوادث، 5 درصد ناشی از دیابت و بیماری های ریوی و 19 درصد سایر عوامل است.
 
دستجردی با بیان اینکه امید به زندگی در کشور در زنان 74.8 سال و در مردان 72.4 سال است عنوان کرد: دو هزار خانه بهداشت در کشور وجود دارد و 950 خانه بهداشت در حال تجهیز و نوسازی است که در تلاش هستیم در هفته دولت آنها را افتتاح کنیم.
 
وی گفت: از لحاظ ثبت سرطان به دلیل برنامه ریزی های صورت گرفته توانسته ایم 95 درصد سرطان های را ثبت کنیم همچنین ثبت سکته قلبی را نیز از اسفند سال گذشته در کشور شروع کردیم.
 
دستجردی با بیان اینکه سی و پنج هزار تخت بیمارستانی در حال ساخت است تصریح کرد: از لحاظ اتوماسیون اولین دستگاه در کشور هستیم که تمام ارتباطاتمان را در وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی به صورت اتوماسیون انجام می دهیم.
 
**ما از لحاظ عدالت در سلامت در دنیا عقب هستیم
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود یاد آور شد: ما فلج اطفال را در کشور ریشه کن کرده ایم ولی سالانه پنج هزار کودک را در مناطق جنوب کشور در برابر فلج اطفال واکسینه می کنیم چرا که شیوع فلج اطفال در پاکستان و افغانستان بسیار زیاد است و احتمال خطر انتقال برای ایران دراین زمینه وجود دارد.
 
وی گفت: 97 درصد داروهای مورد نیازمان را در کشور تولید می کنیم و در تلاش هستیم که سه درصد باقی مانده را نیز در کشور خودمان تولید کنیم.
 
وی به بحث پرداخت هزینه های درمانی اشاره و اظهار داشت: در کشورهای دنیا بیمه ها 25 درصد، دولت 34 درصد، بیمه های خصوصی 19 درصد، سازمانهای دیگر 4 درصد و مردم 18 درصد از هزینه های درمان را پرداخت می کنند.
 
وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: ما در خیلی از شاخص ها در منطقه اول هستیم ولی در شاخصی که عقب هستیم عدالت در سلامت که با اجرای برنامه پزشک خانواده می توانیم این امر را در کشور تحقق بخشیم./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار