مراسم بزرگداشت زنده‌ياد دكتر باقر آيت‌الله زاده شيرازي، چهره ماندگار معماري با عنوان "درس هايي از مرمت" 25 مرداد در موزه هنر امام (علي) برگزار مي‌شود.

سيد عليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت:‌ با گسترش دامنه ارتباطات و تعملات فرهنگي در جهان امروز، بيش از هر زمان ديگر ضرورت پرداختن به مقوله شناخت فرهنگ و تمدن گذشته كشورمان و احياء دوباره و مناسب از بناها و بافت‌هاي تاريخي در تمامي ابعاد احساس مي‌شود.
وي افزود: با تدوين منشور آتن، فعاليتي گسترده در زمينه‌ي مرمت بناها و بافت‌هاي تاريخي در جهان آغاز شد و توجه به گسترش آموزش همگاني براي حفظ و نگهداري محوطه‌ها و بناهاي با ارزش فرهنگي و تقويت روحيه‌ هنر شناس و حساس كردن آحاد مردم براي پذيرش مسئوليت و احترام به پيشينه تاريخي خود در دستور كار دولت‌ها قرار گرفت.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران تصريح كرد: اگر چه مرمت آثار و ابنيه تاريخي مقوله‌اي تخصصي بوده اما حفظ و استفاده بهينه از اين آثار در زمينه‌هاي فرهنگي و اقتصادي مسئله‌اي ملي محسوب مي‌شود همه دستگاه‌هاي علمي و اجرايي كشور بايد در اين زمينه همكاري كنند.
قهاري بيان كرد: انجمن مفاخر معماري ايران در پنجاه و سومين گفتمان هنر و معماري كه در موزه هنر امام علي (ع) 25 مرداد برگزار مي‌شود به موضوع "درس هايي از مرمت" مي‌پردازد.
وي اظهار داشت: در اين گفتمان فرصتي به وجود آمده تا در پنجمين سالگرد درگذشت زنده ياد دكتر باقر آيت‌اله زاده شيرازي چهره ماندگار معماري كشور به خدمات ارزنده وي كه در حوزه مرمت و احياء بناهاي تاريخي انجام داده پرداخته شود.
شايان ذكر است، زنده ياد دكتر باقر آيت اله زاده شيرازي در سال 1315در نجف اشرف به دنيا آمد در سال 1342 از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران فارغ التحصيل شد و در سال 1354 دكتراي خود را در مرمت بناهاي سنگي از دانشگاه يورك انگلستان دريافت كرد.
مهمترين مسئوليت فني اداري ايشان در سازمان ملي حفاظت آثار باستاني ايران و سازمان ميراث فرهنگي كشور و نيز موسسه فرهنگي هنري ايكوموس بوده است و سرانجام در 28 مرداد 1386 دارفاني را وداع گفت./ي2
برچسب ها: مرمت ، موزه هنر ، معماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.