حضور هشت بانوي ايراني در كاروان 52 نفره ايران در المپيك 2012 لندن، نه تنها رويدادي تاريخي و پر افتخار بود، بلكه كسب نتايج قابل قبول در اين بازي‌ها نشان داد كه ورزش بانوان در سال‌هاي اخير روندي رو به رشد وچشمگير‌ داشته است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  سابقه اولين حضور زنان ورزشكار ايران در المپيك به المپيك 1964 توكيو برمي‌گردد. از آن سال تاكنون بانوان ورزشكار ايراني جسته و گريخته در اين بازي‌ها حضور داشته‌اند ولي در هيچ دوره‌اي دستشان به مدال نرسيده است. پيش از لندن، آخرين حضور ورزش بانوان با سه نماينده در بازي‌هاي 2008 المپيك پكن اتفاق افتاده بود. حضوري كه در سال 2012 به هشت ورزشكار ارتقا يافت و رشته‌هايي چون تير و كمان، تنيس روي ميز، تيراندازي، قايقراني، پرتاب وزنه و تكواندو را در بر گرفت.

1 - الهه احمدي، تيرانداز المپيكي ايران را مي‌توان پيشتاز زنان ورزشكار ايراني در لندن لقب داد. او با عملكردي دور از ذهن توانست به مرحله فينال تيراندازي المپيك راه پيدا كند و در نهايت جايگاه ششمي را به خود اختصاص دهد، اتفاقي كه در تاريخ تيراندازي ايران بي‌سابقه بود. مه لقا جام‌بزرگ، ديگر تيرانداز ايراني در لندن بود كه هر چند عملكردي قابل قبول را در اولين تجربه حضورش در المپيك داشت، اما نتوانست چون ديگر هم تيمي خود جايي در فينال اين بازي‌ها داشته باشد.
 


2 - ندا شهسواري، اولين پينگ‌پنگ باز زن ايراني در المپيك و سوسن حاجي پور نماينده تكواندو هم در مقابل حريفان سخت خود با سرسختي مبارزه كردند و هر چند نتوانستند اولين مسابقه خود را با پيروزي پشت سر بگذارند اما تلاش آنها مهر تاييدي بر عملكردشان در المپيك لندن بود. شهسواري در يك بازي نزديك با حريفش كه رنكينگش 200 رتبه بيشتر از او بود، پذيراي شكست شد. شايد اگر او اندكي تجربه ميادين جهاني را داشت حريفش را به راحتي شكست مي‌داد. سوسن حاجي پور هم مقابل حريفش كه رنكينگ 8 جهان را داشت با ارائه نمايشي قابل قبول تنها در راند طلايي بازي را واگذار كرد.
 


3 - بانوان المپيكي ايران در تير و كمان، قايقراني و دووميداني را مي‌توان ناموفق‌ترين ورزشكاران زن ايراني در لندن توصيف كرد. تير و كمان و قايقراني رشته‌هايي بودند كه تجربه حضور ورزشكار زن در المپيك را داشتند، ولي براي اولين بار بود كه ايران در بخش پرتاب وزنه يك بانوي ورزشكار را به المپيك راهي كرده بود.

4‌-‌ زهرا دهقان،كماندار المپيكي ايران كه تا آخرين روزهاي اعزام به المپيك از حضورش به عنوان نماينده ايران مطمئن نبود، شرايطي متفاوتي را نسبت به ساير بانوان المپيكي در اين بازي‌ها تجربه كرد. شرايطي كه بيشتر به حواشي‌ طولاني فدراسيون تير و كمان پس از بركناري رئيس سابق اين فدراسيون باز مي‌گشت. اين ماجراها تا جايي پيش رفت كه در آخر تير و كمان تنها رشته‌اي بود كه بدون به همراه داشتن مربي به المپيك رفت. زهرا دهقان عملكرد ويژه‌اي در لندن نداشت و خودش معتقد است غيبت مربي در كنار تيم علت اصلي كسب چنين نتيجه‌اي بوده است.
 


5‌- سولماز عباسي و آرزو حكيمي، به عنوان دو قايقران المپيكي بدون پيروزي از دور رقابت‌ها حذف شدند هر چند عباسي در مرحله رپه شاژ يك بار توانست خود را به مرحله بعد برساند، اما اين موفقيت در نهايت به راهيابي به جمع 21 نفر برتر ختم نشد. آرزو حكيمي كه در كاياك تك‌نفره همچون ديگر هم تيمي خود شانس مبارزه مجدد را نداشت، در اولين رقابتش از دور رقابت‌ها كنار رفت. او جوان‌ترين قايقران حاضر در لندن و جوان‌ترين ورزشكار كاروان ايران بود.
 
 


6‌- در حالي كه دووميداني ايران با نقره حدادي توانست حضور تاريخي در المپيك داشته باشد، ليلا رجبي تنها نماينده بانوان ايران در پرتاب وزنه از عملكرد خود احساس رضايت نداشت. او كه از ناحيه پا هم دچار مصدوميت بود نداشتن مربي و تغيير در شرايط تمريناتش را دليل ناتواني‌ براي ثبت ركوردهاي سابقش در اين بازي‌ها عنوان كرد.



با بررسي پرونده‌ بانوان المپيكي ايران و مشاهده روند رو به رشد حضور آنها در بزرگ‌ترين رويداد ورزش جهان مي‌توان به اين نتيجه‌ رسيد كه لندن دريچه‌اي جديد را بر روي زنان ورزشكار ايران گشوده است.
 
المپيك لندن هر چند مدالي را براي بانوان ايراني به همراه نداشت اما ثابت كرد رسيدن به عناوين جهاني و المپيكي هم چندان دور از دسترس نيست.
 
هر چند بانوان ايران در مقابل مردان تجربه كمتري را در مسابقات بين‌المللي دارند، اما مي‌توان گفت كه آنها حضوري آبرومندانه در المپيك لندن داشتند، حضوري كه مي‌تواند در دوره بعد اين رقابت‌ها به افتخارآفريني و قرار گرفتن بانوان ايران بر روي سكوي قهرماني منجر شود.



الهه احمدي: براي مدال آوري در المپيك بايد رياضت كشيد

تيرانداز المپيكي ايران از اينكه عملكرد خوب او باعث شده ورزش بانوان بيشتر شناخته شود، خوشحال است اما مي‌گويد تا زماني كه شرايط و امكانات لازم براي مدال آوري بانوان در ميادين بزرگ فراهم نشده، نبايد انتظار خلق معجزه داشت:« مدال‌آوري در سطح المپيك بسيار سخت است و كاري كه تيراندازي انجام داد شبيه يك معجزه بود. اگر شرايط مهيا باشد، بايد توقع كسب مدال داشته باشيم.
 
به شخصه معتقدم كه مدال‌آوري كار ساده‌اي نيست و بايد براي رسيدن به موفقيت رياضت كشيد.»به گزارش تهران امروز،  تيرانداز المپيكي ايران با بيان اينكه نقاط ضعف تيراندازان ما نسبت به ساير كشورها بسيار زياد بود، مي‌گويد:« هرچند توانستم در فينال اين بازي‌ها حضور پيدا كنم اما اشكالات زيادي هم وجود داشت به طوري كه معتقدم بايد سخت‌تر تمرين مي‌كردم. ما احتياج داريم كه تمريناتمان المپيكي باشد تا بتوانيم در چنين مسابقاتي حرفي براي گفتن داشته باشيم.
 
بنابراين از همين فردا بايد براي چهار سال آينده برنامه‌ريزي شود و تمام امكانات مهيا باشد تا شانس حضور بر روي سكو براي تيراندازان به وجودآيد.» احمدي ظرفيت ورزش بانوان ايران را بسيار بالاتر از آنچه در حال حاضر هست مي‌داند:« معمولا امكانات ورزش بانوان در حد آقايان نيست. هميشه اينگونه است كه اگر ورزشكاري مدالي داشته باشد در بين مردم شناخته مي‌شود اما بانوان چون مدالي در دست ندارند، آنگونه كه بايد در جامعه شناخته شده نيستند.»
 
برای  مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: ورزش ، بانوان ، شبانه ، المپیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار