عضو ستاد ترویج احکام حکم تزریق خون، فرو بردن خون مخلوط شده با آب دهان و روزه غواصان در ماه مبارک رمضان را تبیین کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از قم، حجت‌الاسلام حسین وحیدپور، با بیان این‌که فرو بردن خلط سینه سبب بطلان روزه می‌شود، گفت: خلط سینه اگر به فضای دهان نرسد مشکلی برای روزه ندارد، اما اگر به فضای دهان وارد شد، روزه‌دار حق پایین بردن آن ندارد و باید تخلیه کند.
وی با اشاره به این‌که اگر فرد روزه‌دار شک کرد خلط به فضای دهان رسیده یا نه، این شک سبب بطلان روزه نمی‌شود، افزود: به فرض اگر روزه‌دار مجبور بود آنچه را در فضای دهان است پایین برد کار حرامی نکرده است، روزه‌اش کفاره هم ندارد اما آن روز را باید روزه بگیرد و یک روز را بعدا قضا کند.
عضو ستاد ترویج احکام در ادامه به بیان حکم پایین بردن خلطی که با خون مخلوط و وارد فضای دهان شده پرداخت و تصریح کرد: پایین بردن خلط در هر صورت روزه را باطل می‌کند و اگر به فضای دهان وارد شد، نباید آن را پایین برد، اما اگر در فضای دهان آمد و روزه‌دار حواسش نبود و سهوا آن را پایین برد، روزه‌اش باطل نیست، قضا و کفاره ندارد.
حجت‌الاسلام وحیدپور اضافه کرد: فرد روزه‌دار اگر خلط مخلوط با خون را پایین برد دو کار حرام انجام داده است، اول باطل کردن روزه و دوم خوردن خون است و روزه کسی که عمدا خلط مخلوط با خون را پایین برد، افزون بر این‌که قضا دارد، کفاره هم دارد و چون با یک چیز حرام روزه‌اش را باطل کرده است، کفاره جمع برعهده او است.
وی با بیان این‌که فرو بردن خونی که از لثه می‌آید و با آب دهان مخلوط می‌شود در صورتی که بسیار کم بوده و با مخلوط شدن در آب دهان اصلا به حساب نمی‌آید، یعنی به در آب مستهلک می‌شود، حرام نیست و برای روزه مانعی ندارد، خوردن خون لثه بسیار زیاد که با آب دهان مخلوط نمی‌شود را حرام دانست و حکیم عمدی پایین بردن آن را بطلان روزه و بنابر احتیاط واجب کفاره جمع عنوان کرد.
حجت‌الاسلام وحیدپور در پاسخ به این سؤال که آیا تزریق خون برای روزه دار اشکال دارد، گفت: ترزیق خون روزه را باطل نمی‌کند و تنها فقها درباره سرم‌های غذایی احتیاط می‌کنند که تزریق نشود، اما اگر ناچار بود و این کار را کرد مشکلی ندارد، بنابراحتیاط آن روز را روزه بگیرد و بعدا قضا کند.
وی با اشاره به حکم روزه افرادی که حرفه آنان غواصی زیر آب است و به دلایل معیشتی و یا مأموریتی در طول روز ناگزیر به شیرجه زدن به داخل آب هستند و این مسأله در تمام سال حتی در ماه مبارک رمضان ادامه دارد، گفت: طبیعتا غواص سر خود را بدون پوشش زیر آب نمی‌برد و کلاه غواصی دارد که این امر روزه را باطل نمی‌کند.
حجت‌الاسلام وحیدپور توضیح داد: اگر غواص مانعی را که روی سر قرار می‌دهد بین
ر و آب حائل شود، به نحوی که سر زیر آب قرار نگیرد، روزه‌اش صحیح است، اما اگر یک وقت پارچه نازکی بین آب و سر حائل ‌شود که اگر سر به زیر آب رود،‌ آب به سر می‌رسد، در این صورت روزه باطل است./س
برچسب ها: قم ، احکام ، روزه ، رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.