وبلاگ خاطرات يک پزشک اورد:اصلا میدونید ایربگ چطور کار میکنه؟ یه کیسه که به سرعت از نوعی گاز پر میشه و فضای خالی بین سرنشین و داشبورد رو پر میکنه.

به گزارش سرويس وبگردي باشگاه خبرنگاران؛ اين دکتر پزشکي قانوني نوشت:
الان برام سئواله که واسه چی ایربگ یا کیسه هوایی که روی خودروها نصب میشه ملتو میسوزونه. طرف یه تصادف شدید داشته بدون اینکه آسیب جدی ببینه، اما حالا میاد پیش ما شاکی که صورتش یا دستاش در اثر تماس با ایربگ جزغاله شده! البته درجه سوختگی زیاد نیست و اینا برای اینکه عمق فاجعه رو بیشتر نشون بدن٬ اینطور میگن. اما ما که معاینه میکنیم متوجه میشیم نه سوختگی و نه اون فاجعه همچین عمقی نداشتن. ولی مهم اینه که بالاخره یه چیزی این وسط مردمو داغ میکنه و باید نقاب از چهره پر تزویرش برداشته بشه.

اصلا میدونید ایربگ چطور کار میکنه؟ یه کیسه که به سرعت از نوعی گاز پر میشه و فضای خالی بین سرنشین و داشبورد رو پر میکنه. در نتیجه باعث کم شدن اینرسی حرکتی سرنشین میشه. یعنی با شدت کمتری برخورد اتفاق میافته. اما اگه این کیسه کماکان پر بمونه، بعد از برخورد اولیه٬ مطابق قانون سوم نیوتن یا همون عمل و عکس العمل، باعث پرت شدن سرنشین به عقب میشه و احتمالا گردن طرف یا صورت سرنشین عقبو خرد میکنه! به خاطر همین ایربگ با همون سرعتی که پر میشه، تخلیه میشه تا حداکثر محافظتو ایجاد کنه.
حالا میشه حدس زد که علت سوختگی چیه. گفته میشه عامل عمده، سوختگی شیمیایی در اثر تماس با آئروسل های هیدروکسید سدیم است که کیسه هوا ازش پر و خالی میشه. البته این گاز دمای بالایی هم داره که مزید بر علت میشه. ضمن اینکه سوختگی سایشی در اثر تماس کیسه با پوست یا حتی لباس با پوست هم میتونه عامل این پدیده باشه.

واسه همین وقتی یه مصدوم تصادفی با سوختگی میاد٬ ما به این موضوع فکر میکنیم. مثل همین جوون که با سوختگی ساق پا مراجعه کرد. یعنی چطور میشه که ایربگ ساق پا رو میسوزونه؟ عجیب بود! دیدم بعضی خودروها تا یازده تا ایربگ دارن که مثل پر قو سرنشینو در بر میگیرن و حفظش میکنن. حالا درسته از شدت گرما سرنشین سولاریزه میشه اما مهم اینه که جونش حفظه! اما تا حالا ندیدم از کف ماشین هم ایربگ علم بشه و ساق پای طرفو بسوزونه! اونوقت انگیزه طراحان از این کار چی بوده؟ اصلا شاید طرف سرته نشسته بود تو ماشین. یعنی به سرش زده بود که تو ماشین حرکات آکروباتیک انجام بده واسه همین لنگاشو هوا کرده بود و ...

اما صبر کنین ببینم! اینکه تمام سر و صورت و دستاش زخم و زیلی شده بود، پس فلسفه وجودی این همه ایربگ چی بوده؟ سیم خاردار اگه جای ایربگ میذاشتن این همه زخم درست نمیکرد. ایربگ آجدار هم که نداریم. تا اونجایی که میدونم شرکتهای خودروسازی داخلی هم تا حالا خودشون اقدام به ساخت ایربگ نکردن که اگه میکردن ایراد هر نوع آسیبی متصور بود! از نشت مواد رادیواکتیو گرفته تا انفجار در حد خودرو بمب گذاری شده!
 
خب بهتر بود از خودش می پرسیدم که چرا ساق پاش سوخته٬ همینکارو کردم.

ــ چرا ساق پات سوخته؟

ــ به اگزوز موتور چسبید و سوخت.

ــ موتور سوار بودی؟

ــ آره!

ــ آهان از این نظر.

خب راست میگه طفلی٬ هر جور سوختگی که ناشی از ایربگ نیست. اگزوز موتور هم باعث سوختگی میشه. یادم رفته بود. نیاز به این همه نطق هم نبود. یه گلویی صاف میکنم و به کارم ادامه میدم.

برچسب ها: کیسه ی ، سوختن ، پزشک ، قانونی ، وبلاگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار