عمارت کلاه فرنگی ماکو جاذبه ای زیبا که در شمال غرب کشور قرار دارد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه،بنای قدیمی عمارت كلاه‌‌فرنگی ماكو و ملحقات آن در سمت شرقی خیابان امام واقع شده است. در اطراف عمارت یاد شده، ساختمان‌های قدیمی دیگری مانند عمارت شهربانی، محل شورای داوری سابق و چند بنای دیگر نیز وجود دارد.

عمارت كلاه‌فرنگی كه قسمتی از مجموعه ساختمان‌های بزرگ و قدیمی ماكو است. متعلق به علیقلی خان بیات بوده است. ساختمان بنا به اواخر دوره قاجاریه مربوط است و تاكنون هیچ دخل و تصرفی در آن صورت نگرفته است.

این عمارت تاریخی دو طبقه است. قسمت داخل از نظر شیوه معماری، مخصوصاً با گچبری‌های الهام گرفته از طبیعت و آئینه‌كاری‌های بسیار ارزنده، اثری جالب و دیدنی است. هر طبقه دارای یك بالكن با بیست ستون چوبی است. فضای ساختمان كم است و پوشش بام آن، شیروانی و طرح عمارت هشت ضلعی است.

و طبقه اين عمارت از نظر نقشه مانند هم ولي از نظر تزيينات و نقاشي هاي روي ديوارها متفاوت است. تزيينات گچبري و آيينه كاري فوق العاده زيبا و شيشه هاي رنگي ارسي ها، اتاق آينه كاخ گلستان را تداعي مي كند و اين دليل آن است، كه معماران چيره دست ايراني بر روي آن كار كرده اند. تاكنون هيچ دخل و تصرفي در این بنای تاریخی صورت نگرفته است . اين عمارت مدتي هم به عنوان بيمارستان از آن استفاده مي‌شد. كنار اين عمارت ساختماني قديمي ديگري نيز وجود دارد كه عكس دو شير در آن حجاري شده است كه اين ساختمان مدتي بيمارستان بوده است. این بنا به شماره 2214 در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است ./س

برچسب ها: ماکو ، فرنگی ، متفاوت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.