عضـو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي از تصويب طرحي در اين کميسيون خبر داد که درصورت تصويب در صحن علني مجلس، افزايش هزينه‌هاي بنگاه‌هاي اقتصادي ناشي ‌از تفاوت نرخ ارز با پرداخت تسهيلات جبران خواهد شد.

به‌گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنـا)، محمد حسن‌نژاد با اشاره به اينکه درپي افزايش نرخ دلار، برخي از شرکت‌هاي بورسي با مشکل کمبود نقدينگي و در نتيجه کاهش توليد مواجه شده‌اند، افزود: به همين دليل طرحي را ارائه کرده‌ايم تا به ميزان افزايش سرمايه در گردش موردنياز شرکت‌ها که به دليل افزايش نرخ دلار اتفاق افتاده است، به آنها تسهيلات پرداخت شود.

وي خاطرنشان کرد: براساس اين طرح، بانک مرکزي يک خط اعتباري به شرکت‌هاي بورسي براي تامين نقدينگي موردنياز اين شرکت‌ها اختصاص خواهد داد.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس درباره محل تامين اين تسهيلات نيز گفت: در سال گذشته وام‌هاي پرداختي بابت مسکن افزايش يافت و همين موضوع گراني مسکن را به همراه آورد، به همين دليل در سال جاري به دليل تاکيد بر حمايت از توليد ملي، اغلب منابع مالي را به سمت توليد سوق خواهيم داد.

وي با اشاره به اينکه مشکل نقدينگي به علت افزايش نرخ دلار به برخي شرکت‌ها تحميل شده است، افزود: به‌طور مثال فرض کنيد سرمايه در گردش يک شرکت در زماني که دلار 1000 تومان بود، 100 ميليارد تومان برآورد مي شد، اما امروز که قيمت دلار در بازار آزاد به حدود 2000 تومان رسيده است، سرمايه در گردش مورد نياز شرکت‌ها نيز (با فرض عدم برخورداري از ارز مرجع)، 200 ميليارد تومان خواهد بود که بايد براي اين موضوع چاره‌انديشي شود.

حسن‌نژاد با تاکيد بر اينکه پرداخت اين تسهيلات به توليدکننده ‌ها در مرحله نهايي قرار دارد ، گفت : بر همين اساس موضوع به وزارت صنعت ، معدن و تجارت ابلاغ شده است تا اين وزارتخانه ، صنايع را بر اساس نيازشان به نقدينگي اولويت‌بندي کند و نتايج بررسي‌هاي خود را جهت تصميم‌گيري نهايي، به کميسيون اقتصادي مجلس ارائه دهد تا در نهايت، طرح مذکور براي تصويب نهايي در صحن علني مجلس به رأي گذاشته شود.

وي با اشاره به اينکه چنين اتفاقي به معني تزريق نقدينگي به صنايع بورسي است، اظهار داشت: با ورود نقدينگي جديد به بورس مي‌توان به حل مشکل نقدينگي بازار سرمايه اميدوار بود./عب
برچسب ها: اقتصاد ، مجلس ، هزینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار