آسم یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در کودکان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

این بیماری زمانی رخ می دهد که مسیرهای کوچک هوایی به سادگی ملتهب شده و به مواد آلرژی زا و عفونت های تنفسی ویروسی بیش از حد واکنش نشان می دهند.

وقتی عضلات دیواره راه های کوچک هوایی توسط این آلرژِ های محیطی یا عفونی تحریک می شوند، شروع به رها کردن مواد التهاب زا می کنند که منجر به تنگ شدن مسیر هوایی(اسپاسم برونش ) می شود.

این حالت سبب مسدود شدن مسیر هوایی و بروز نشانه های آسم می شود. سابقه خانوادگی آسم، سابقه فردی درماتیت آتوپیک (الرژِی پوستی) یا رینیت آلرژِک(مثل تب یونجه) و مواجهه با الاینده های هوایی، مخصوصاً دود سیگار از عوامل خطر در آسم کودکان به شمار می رود.

از علائم و نشانه های این بیماری می توان به سرفه های متناوب و خشک که می تواند سبب بیدار شدن کودک از خواب شود، ویزینگ هنگام بازدم(صدای خس خس سینه هنگام بازدم)، تنگی نفس و درد سینه اشاره کرد.

از آنجایی که ورزش و تحرک می تواند سبب بروز حملات آسم شود فعالیت فیزیکی کمتر از معمول از دیگر نشانه های آسم کودک می باشد.

مشاهده هر یک از این علائم در کودکان ایجاب می کند تا جهت انجام آزمایش های تشخیصی و آغاز درمان هرچه زودتر اقدام شود.

باید توجه داشت، علاوه بر دریافت داروها بیماران مبتلا به اسم باید از مواجهه با بیماری هایی که وضعیت شان را بدتر می کند بپرهیزند. این موارد شامل کشیدن سیگار، مواجه با هوای سرد و گرم و غبار خانه و آلاینده ها، پر حیوانات و حیوانات خانگی مثل سوسک و موش ها است./س

برچسب ها: آسم ، بیماری ، کودکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.