کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت فامنین گفت: کسانی که غذاهای فلفل‌دار با سس‌های تند را در برنامه غذایی‌ خود دارند، از ديگران سالم تر و طول عمر بیشتری دارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛ حمید افشاری با بیان اینکه متداول ترین نوع فلفل که در سر‌ا‌سر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، فلفل قرمز است که بعد از نمک محبوب‌ترین ادویه به حساب می‌آید افزود: تندی این فلفل‌ها نیز به خاطر وجود ماده کپسای سین است.
وی دلیل سلامت بخش بودن ادویه جات تند را وجود کپسای‌سین در شیره این فلفل ها عنوان کرد و گفت:کپسای‌سین ماده‌ای بی‌بو و بی‌مزه است و از نظر علمی ثابت شده است که در بسیاری از موارد از قبیل فشار‌خون، کلسترول، درد مفاصل، افسردگی و مشکلات گوارشی برای سلامتی مفید است.
کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت فامنین افزود: کپسای‌سین ابتدا درد را کمی تحریک می‌کند اما در ادامه شدت آن را کاهش می‌دهد، به این دلیل معمولاً از کپسای‌سین به عنوان درمانی مناسب برای رهایی از درد به خصوص برای درد‌های بعد از عمل جراحی، درد مفاصل، درد گلو و ناراحتی‌های پوستی خاص استفاده می‌شود.
افشاری همچنین  با بيان اينكه زردچوبه ماده اصلی بسیاری از سس‌های تند و کاری‌ها بوده و نخستين بار در غذاهای خاور‌میانه، هند و آسیای جنوب شرقی یافت شده است، تصريح كرد: ماده اصلی زردچوبه، کارکامین است که پیشرفت بعضی امراض ویروسی را در بدن کند میکند، اخیراً هم نتایجی در مورد بروز بیماری آلزایمر نشان داده است و می‌تواند به عنوان دارویی جلوگیری کننده در این رابطه استفاده شود.
افشاري به مضرات ادویه جات تند اشاره کرد و ادامه داد: مصرف فلفل قرمز و سایر ادویه جات تند باعث تنگی نفس، زخم معده و دل درد می‌شود و که به جز تنگی ‌نفس، از بیشتر ادویه‌جات و سس‌های تند در حقیقت برای علاج یا جلوگیری از این ناخوشی‌ها استفاده می‌شود.
وي در پايان گفت: رژیم‌های غذایی که در آن‌ها بسیار از فلفل قرمز و سایر فلفل‌های حاوی کپسای‌سین و بسیاری ادویه‌های تند دیگر مثل زردچوبه استفاده می‌شود، سلامتی عمومی بدن را بالا می‌برد و ممکن است از خیلی بیماری‌های جدی و خطرناک جلوگیری کند./س
برچسب ها: عمر ، غذا ، تند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.